• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Styrningen inom hemtjänsten - En fallstudie om hur digitaliseringen har påverkat styrningen i hemtjänsten i Göteborgs kommun

Abstract
Bakgrund och problem: Äldreomsorgen i Sverige har blivit starkt kritiserat för sin bristfälliga verksamhet där de äldre inte får den vård de behöver. Digitaliseringen är en möjlig lösning på problemet, med syfte att bättre planera verksamheten och därmed förbättra effektiviteten. Tack vare digitaliseringen möjliggörs även en förändrad form av styrning, där ledningen enklare kan kontrollera de anställda. Vad Göteborgs kommun har gjort är att införa ett nytt system, det digitala hjälpmedlet PluGo, vilket är ett planerings- och beslutsverktyg. Vidare har den offentliga sektorn fått kritik för att vara för regelstyrd, vilket lett till förhoppningen om att införa en mer tillitsbaserad styrning där den anställde motiveras snarare än kontrolleras. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur digitaliseringen, med fokus på PluGo, har påverkat styrningen inom Göteborgs kommun, samt om den haft en möjliggörande eller begränsande effekt. Vidare vill vi undersöka hur arbetet mot en mer tillitsbaserad styrning påverkas av införandet av det digitala hjälpmedlet PluGo. Avgränsningar: Avgränsningar har gjorts mot Göteborgs kommun, den offentliga sektorn samt hemtjänsten. Vi har även haft huvudfokus på PluGo, vilket är den största digitala förändringen för Göteborgs kommun. Metod: Studien har genomförts genom en kvalitativ ansats, där den empiriska datan insamlats via intervjuer med både chefer och vårdare inom hemtjänsten Göteborgs kommun. Diskussion och slutsatser: Det visar sig att PluGo både haft en begränsande och en möjliggörande effekt på verksamheten, detta då arbetet upplevs som flexibelt men att det ändå blir begränsat genom den uppföljning och dokumentering som sker. Likaså är fallet för arbetet mot den tillitsbaserade styrning då det stora fokuset på uppföljning, som möjliggjorts av PluGo, hämmat vårdarnas möjlighet till handlingsfrihet. Dessutom har PluGo ökat arbetsbelastningen och övertagit ansvaret från vårdarna vid beslut- och planeringsprocesser. Förslag på fortsatt forskning: Digitaliseringens påverkan på styrning i andra kommuner och offentliga verksamheter. Alternativt hur det fortsatta utvecklingsarbetet av PluGo bör genomföras för att uppnå önskad effekt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/66305
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
2020-8 (557.6Kb)
Date
2020-09-03
Author
Harrysson, Eleonor
Ljunggren, Elin
Keywords
Digitalisering, hemtjänst, äldreomsorg, offentlig sektor, ekonomistyrning, tillitsbaserad styrning, möjliggörande och begränsande system, PluGo
Series/Report no.
Ekonomistyrning
2020-8
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV