Hur främjar belöningssystem utförandet av strategi inom ett svenskt verkstadsbolag? Kvalitativ fallstudie av SAFT Batteries AB
Abstract
Bakgrund: Strategiska modeller och teorier förlitar sig ofta på belöningssystem vid
implementering av strategier (Hrebiniak, 2006). Beroende på val av strategi kan en typ av
belöningssystem passa bättre än ett annat, menar Govindarajan & Shank (1992). Vidare kan
ett belöningssystem, som en del av kontrollsystem, vara möjliggörande eller tvingande i sin
roll inom en organisation (Ahrens & Chapman, 2004).
Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur belöningssystem främjar utförandet
av strategi inom en organisation genom att vara antingen möjliggörande och/eller tvingande.
Metod: För att kunna uppfylla studiens syfte inleddes arbetet med en litteraturgenomgång på
de teoretiska områdena belöningssystem och strategi. Efter att en teoretisk referensram
byggts upp genomfördes en empirisk studie genom intervjuer med sex respondenter från det
svenska industriföretaget SAFT Batteries i Oskarshamn. Eftersom studiens forskningsfråga
fordrade åsikter och perspektiv från anställda inom organisationen valdes en kvalitativ ansats.
Slutsatser: Efter en analys av resultatet visar studien på att belöningssystem främjar utförande
av strategi inom SAFT Batteries i den mån belöningar är möjliggörande snarare än tvingande
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-09-03Author
Andersson, Simon
Hallén, Olof
Series/Report no.
Ekonomistyrning
2020-32
Language
swe