• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mobilitet inom detaljhandeln: En jämförande studie av resvanor bland anställda inom detaljhandeln i Göteborg

Sammanfattning
Den här uppsatsen syftar till att undersöka resvanorna hos de anställda inom detaljhandeln i Göteborgsregionen. I studien identifieras skillnader i val av färdmedel hos de anställda på Frölunda torg och de butiker som är belägna innanför vallgraven i Göteborgs centrum. En enkätundersökning av kvantitativ karaktär utgör grunden för studiens empiri. Tidigare arbeten och forskning kring hållbar mobilitet utgör den teoretiska grunden för denna studie. Därutöver har de teoretiska begreppen time-space convergence och aktivitetsansatsen använts i kombination med tidigare resvaneundersökningar från Göteborgs Stad. Resultatet av enkätundersökningen i denna studie visar att det finns skillnader i val av färdmedel mellan de anställda på Frölunda torg och innanför vallgraven. Primärt reser de anställda på båda arbetsplatserna i stor utsträckning med kollektivtrafik. Detta tyder på att de anställda inom detaljhandeln i Göteborg innehar mer hållbara resvanor än den genomsnittlige invånaren i staden.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
This thesis aims to study the travel habits of the employees in retailing within the region of Gothenburg. In particular, the thesis aims to identify differences in modes of travel between employees from the peripherally located retailing area of Frölunda torg and the businesses located within the moat in the center of the city. The empirics of this thesis rests on the data collected from a poll survey of quantitative design. The theoretics of this thesis draws from earlier work and studies, foremost that of sustainable mobility. Supplementary to this is the theory of time-space convergence and aktivitetsansatsen, which are used in conjunction to earlier travel surveys conducted by the city of Gothenburg. The results of this survey show that the usage of different modes of travel varies between the employees from the two studied retailing areas. The employees from both retailing areas distinguish themselves by primarily traveling with public transport. Additionally, the results show that in general, employees working within retailing have far more sustainable travel habits than the average citizen of the region.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/66355
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
Fil(er)
Thesis frame (8.233Mb)
Datum
2020-09-04
Författare
Florén Göransson, Anton
Valur Viglundsson, Óli
Nyckelord
Hållbar mobilitet, detaljhandel
Frölunda torg, innanför vallgraven
resvaneundersökning, resvanor, modal shift
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats i kulturgeografi
2020:13
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV