Show simple item record

dc.contributor.authorNyberg, Astrid
dc.date.accessioned2020-09-15T10:34:21Z
dc.date.available2020-09-15T10:34:21Z
dc.date.issued2020-09-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/66483
dc.description.abstractInvandring sätter krav på utbildningsanordnare och lärare att arbeta kulturmedvetet. Med hjälp av transkulturella ämnen kan undervisning lyftas ovan kulturella gränser. Syftet med denna studie är att utforska huruvida det finns transkulturella ämnen i en lärobok för engelska 4 samt hur en hybrid lärare gör bruk av dessa teman i sitt klassrum på kommunal vuxenutbildning. Med detta ändamål gjordes en studie med två parallella spår. Genom en läromedelsanalys påvisades att läroboken innehöll transkulturella ämnen. Dessa ämnen var relationer i form av äktenskap och skilsmässa, självbild i form av kulturella skillnader och livscykler i form av barndomsminnen. Vidare utfördes en autoetnografisk studie på hur dessa transkulturella ämnen användes i lektionssammanhang genom en hybrid lärares undervisning. Studien visar att även om läraren utgick från sin hybrididentitet och undervisade med hjälp av de transkulturella ämnena så innebar det en utmaning att förhålla sig transkulturellt till kultur.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjecttranskultur, hybriditet, autoetnografi, vuxenutbildning, läromedelanalyssv
dc.titleEn hybrid lärares bekännelser: Transkulturella ämnen på kommunal vuxenutbildningsv
dc.title.alternativeConfessions of a hybrid teacher: Transcultural themes in municipal adult educationsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record