Show simple item record

dc.contributor.authorVikingsson, Rebecca
dc.contributor.authorKazemi, Somayeh
dc.date.accessioned2020-09-15T10:50:54Z
dc.date.available2020-09-15T10:50:54Z
dc.date.issued2020-09-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/66484
dc.description.abstractSyftet med denna uppsats är att bidra med kunskap om jämställdhetsfrågan i läroböcker i engelska. Med Judith Butlers performativitetsteori som utgångspunkt har vi granskat dialoger i tre populära läroböcker i engelska för årskurs 8 som används i svenska skolor: What’s Up?, Awesome och Wings. Utifrån våra frågeställningar vill vi undersöka vilken bild av könsroller som skapas/reproduceras genom texterna och hur de utövas. Vi tittar även närmare på hur de förhåller sig till klassiska könsstereotyper och huruvida texterna är representativt jämställda i fråga om könsrollsrepresentation och talutrymme. I studien har vi använt oss av både kvalitativa och kvantitativa analysmetoder. Genom en kvantitativ analys har vi på ett övergripande sätt undersökt huruvida något av könen har en större förekomst och representation i materialet än det andra genom att bland annat titta på hur mycket talutrymme respektive samtalsdeltagare får. Den kvalitativa analysen har vi gjort på tre utvalda dialoger som till utformning, innehåll och deltagarkonstellation har varit jämförbara. Vi har i analysen tittat närmare på innehållet i dialogerna i ett försök att avgöra hur kön skapas och (re)presenteras i dialogerna och huruvida det förekommer könsstereotypa inslag. Resultaten visar i likhet med tidigare forskning att män är överrepresenterade i två av böckerna och att de överlag får mer talutrymme än de kvinnliga samtalsdeltagarna. Vidare visar den kvalitativa analysen att alla de tre undersökta dialogerna innehåller könsstereotyper av olika omfattning. Det finns ett fåtal normbrytande inslag som ger en mer nyanserad karaktärsuppbyggnad i en av dialogerna, men överlag är det klassiska könsnormer som reproduceras genom texterna.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectperformativitetsteori, läroböcker i engelska, jämställdhet, kön/genus, läroboksdialoger, kritisk diskursanalys, läromedelsgranskningsv
dc.titleKönsroller i läroboksdialoger: en granskning av tre populära läroböcker i engelska för årskurs 8 ur ett genusperspektivsv
dc.title.alternativeGender roles in textbook dialogues: a study of three popular English textbooks for Swedish year 8 from a gender perspective.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record