• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"...alla är vi olika på vårt sätt"

"...we're all different in our own way"

Abstract
Syfte: Syftet med denna studie är att belysa ungdomars berättelser om sina upplevelser och erfarenheter av att leva med en hörselnedsättning. Metod: Sju ungdomar med hörselnedsättning intervjuas i en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie. Intervjumaterialet analyseras utifrån en tematisk innehållsanalys med hermeneutisk ansats. Resultat: Analysen resulterar i nio teman som sorteras utifrån studiens frågeställningar. Temana behandlar: Känsla av utanförskap, Strategier för att nå självacceptans, Teknikens betydelse, Trygghet, Hörande med förståelse om hörselnedsättningar, Gemenskap, Socialt sammanhang, Det omgivande samhället och Kunskap. Konklusion: Utifrån studiens resultat framgår att några av informanterna hade svårt att acceptera sin hörselnedsättning som en del av sin identitet när de var yngre, men att familjen och det omgivande samhället beskrivs som påverkande faktorer på processen till acceptans. Trygghetskänslan av att vara en i mängden och de hörseltekniska hjälpmedlens betydelse är orsaker till att informanterna upplever högre grad av aktivitet och delaktighet, men när kommunikationsmöjligheterna brister försämras aktivitet- och delaktighetsförmågan. Det framgår att informanterna upplever att samhället har bristande kunskaper om hörselnedsättningar och hörseltekniska hjälpmedel.
Degree
Student essay
Other description
Purpose: The aim of this study is to elucidate adolescents’ narratives about their experiences of living with a hearing impairment. Method: Seven adolescents with hearing impairment are interviewed in a qualitative semi-structured interview study. The interviews are analysed with a thematic content analysis method, with a hermeneutic point of departure. Result: The analysis results in nine themes, which are sorted based on the study’s questions of issue. The themes are: Feeling of exclusion, Strategies to achieve self-acceptance, The importance of technology, Feeling of being secure, Hearing persons’ understanding of hearing impairment, Solidarity, Social context, The surrounding community and Knowledge. Conclusion: Based on the results of the study it appears that some of the informants found it difficult to accept their hearing impairment as part of their identity when they were younger. The family and surrounding community are described as factors affecting the process of acceptance. The feeling of being secure and the use of assistive hearing devices are described as reasons why the informants experience a higher degree of activity and participation. When communication opportunities are lacking, activity and participation ability deteriorates. It appears that the informants feel that the community has a lack of knowledge about hearing impairments and assistive hearing devices.
URI
http://hdl.handle.net/2077/66536
Collections
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
View/Open
gupea_2077_66536_1.pdf (441.7Kb)
Date
2020-09-16
Author
Eriksson Scherman, Karin
Keywords
kvalitativ intervjustudie
hörselnedsättning
ungdomar
identitet
normer
aktivitet
delaktighet
qualitative interview study
hearing impairment
adolescents
identity
norms
activity
participation
Series/Report no.
2020-004
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV