Show simple item record

dc.contributor.authorRödin, Anna
dc.contributor.authorAyoub, Shana
dc.date.accessioned2020-09-16T11:28:14Z
dc.date.available2020-09-16T11:28:14Z
dc.date.issued2020-09-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/66537
dc.descriptionPurpose: The purpose of this interview study is to investigate how deaf migrant children/ adolescents and their families are received by hearing teams for children and youth within the hearing services in a Swedish region called Västra Götaland. The aim is also to get a clearer picture of what their need for support looks like. Method: The study is based on semi-structured interviews with hearing educators at two different hearing teams. The interviews were recorded with a dictaphone, transcribed and then processed through thematic analysis. Result: The result shows that the group of migrant deaf children/adolescents who meets a hearing team is heterogeneous and relatively small. As many in the group have more disabilities than deafness, and also need different types of support, the hearing team collaborates with several different authorities and healthcare support. Most children/ adolescents lack a developed language, but they have usually, together with family, created some form of communication based on gesticulations. Children/adolescents are usually motivated to learn Swedish sign language but access to a sign language environment differs significantly depending on where the family is located. Conclusion: The older the children are when arriving, the more challenging is the work with deaf migrants because most older children/adolescents lack a developed language and also because the opportunity for auditory stimulation becomes more difficult the longer the child is without. Some families find it difficult to prioritize the child's/adolescents language development because the situation as a new arrived tends to give rise to even more urgent needs. However, the results do not show that parents have a negative attitude to sign language or deaf school, which previous research has shown. Prerequisites for deaf people, with regard to, for example, school form differ across the country. In order to ensure equal living conditions, migrant families with deaf children/adolescents need to be able to be placed in a city with good sign language resources.sv
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna intervjustudie är att undersöka hur döva nyanlända barn och ungdomar med familj, tas emot av hörselteam för barn och ungdom inom Hörselverksamheten i Västra Götalandsregionen. Syftet är även att få en klarare bild av hur deras behov av stöd ser ut. Metod: Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med hörselpedagoger vid två olika hörselteam. Intervjuerna har spelats in med diktafon, transkriberats och sedan bearbetats genom tematisk analys. Resultat: Resultatet visar att gruppen nyanlända döva barn och ungdomar som kommer i kontakt med ett hörselteam är heterogen och relativt liten. Då många inom gruppen har fler funktionshinder än dövhet samt behov av olika typer av stöd samarbetar hörselteam med flertalet olika myndigheter och vårdinstanser. Barnen och ungdomarna saknar i regel ett utvecklat språk men har oftast tillsammans med familj skapat någon form av kommunikation baserat på gester. Motivationen att lära sig svenskt teckenspråk är oftast stor hos barnen och ungdomarna men tillgång till teckenspråkig miljö skiljer sig markant beroende på var i landet familjen placeras. Konklusion: Arbetet med nyanlända döva barn/ungdomar är mer krävande ju äldre barnen/ungdomarna är när de anländer p.g.a. att de flesta äldre barn och ungdomar saknar ett utvecklat språk samt att möjlighet till auditiv stimulering blir svårare ju längre barnet levt utan. En del familjer har svårt att prioritera barnets/ungdomens språkutveckling då situationen som nyanländ tenderar att ge upphov till än mer akuta behov. Däremot visar inte resultatet att nyanlända föräldrar skulle vara negativt inställda till teckenspråk eller specialskola, något som tidigare forskning påvisat. Förutsättningar för döva, vad gäller bland annat skolform skiljer sig åt runt om i landet. I syfte att värna om lika livsvillkor behöver nyanlända familjer med döva barn/ungdomar få möjlighet att placeras i en stad med goda teckenspråkiga resurser.sv
dc.relation.ispartofseries2020-007sv
dc.subjectnyanländasv
dc.subjectdövasv
dc.subjectbarnsv
dc.subjectungdomarsv
dc.subjectmottagandesv
dc.subjecthörselpedagogsv
dc.subjecthörselteamsv
dc.subjectmigrantssv
dc.subjectdeafsv
dc.subjectchildrensv
dc.subjectadolescentssv
dc.subjectreceptionsv
dc.subjecthearing teamsv
dc.subjecthearing educatorsv
dc.titleHÖRSELVÅRDENS MOTTAGANDE AV DÖVA NYANLÄNDA BARN OCH UNGDOMARsv
dc.title.alternativeHEARING CARE RECEPTION OF DEAF MIGRANT CHILDREN AND ADOLESCENTSsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record