Show simple item record

dc.contributor.authorLuiga, Lisa
dc.contributor.authorPalbrant, Linda
dc.date.accessioned2020-09-28T08:13:03Z
dc.date.available2020-09-28T08:13:03Z
dc.date.issued2020-09-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/66588
dc.description.abstractDet övergripande syftet i studien var att undersöka hur några lärare i åk 1-3 definierar språkstörning samt hur de resonerar kring sin undervisning gällande anpassningar till elever med språkstörning. Vi använde oss av en fenomenologisk ansats, ett specialpedagogiskt och socialkonstruktivistiskt perspektiv för att analysera studiens resultat. Fenomenologin användes även i konstruktionen av intervjufrågorna. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa forskningsintervjuer med semistrukturerade intervjufrågor. I resultatet framkom det att lärarnas definitioner visade på både likheter och olikheter i uppfattningen av språkstörning, samtidigt som ett brett spektrum påvisades i deras definitioner. Lärarna uppvisade dock inte samsyn vad gäller de olika begrepp och kategorier som är kopplade till språkstörning. En mängd anpassningar sker inom den pedagogiska-, sociala- och fysiska lärmiljön men utifrån svaren framgick att de flesta anpassningarna sker inom den pedagogiska lärmiljön.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT20 IPS SLS601sv
dc.subjectspråkstörningsv
dc.subjectdefinitionersv
dc.subjectanpassningarsv
dc.subjectlärmiljösv
dc.titleSpråk hjälp och stjälpsv
dc.title.alternativeEn kvalitativ intervjustudie om hur några lärare i åk 1-3 definierar språkstörning och anpassar lärmiljönsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record