dc.contributor.author | Luiga, Lisa | |
dc.contributor.author | Palbrant, Linda | |
dc.date.accessioned | 2020-09-28T08:13:03Z | |
dc.date.available | 2020-09-28T08:13:03Z | |
dc.date.issued | 2020-09-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/66588 | |
dc.description.abstract | Det övergripande syftet i studien var att undersöka hur några lärare i åk 1-3 definierar
språkstörning samt hur de resonerar kring sin undervisning gällande anpassningar till elever
med språkstörning. Vi använde oss av en fenomenologisk ansats, ett specialpedagogiskt och
socialkonstruktivistiskt perspektiv för att analysera studiens resultat. Fenomenologin
användes även i konstruktionen av intervjufrågorna. Studien genomfördes med hjälp av
kvalitativa forskningsintervjuer med semistrukturerade intervjufrågor. I resultatet framkom
det att lärarnas definitioner visade på både likheter och olikheter i uppfattningen av
språkstörning, samtidigt som ett brett spektrum påvisades i deras definitioner. Lärarna
uppvisade dock inte samsyn vad gäller de olika begrepp och kategorier som är kopplade till
språkstörning. En mängd anpassningar sker inom den pedagogiska-, sociala- och fysiska
lärmiljön men utifrån svaren framgick att de flesta anpassningarna sker inom den pedagogiska
lärmiljön. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magister | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT20 IPS SLS601 | sv |
dc.subject | språkstörning | sv |
dc.subject | definitioner | sv |
dc.subject | anpassningar | sv |
dc.subject | lärmiljö | sv |
dc.title | Språk hjälp och stjälp | sv |
dc.title.alternative | En kvalitativ intervjustudie om hur några lärare i åk 1-3 definierar språkstörning och anpassar lärmiljön | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |