• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvalitet i hållbarhetsrapporter En kvantitativ studie som jämför kvalitet i bestyrkta hållbarhetsrapporter med icke-bestyrkta.

Abstract
Bakgrund och problemdiskussion: Hållbarhetsrapportering är lagstadgat sedan 2017 men kvalitetssäkring av innehållet är frivilligt för svenska företag. Bestyrkande av icke-finansiell information anses öka trovärdighet och kvalitet samt möjliggör upptäckt av interna hållbarhetsrisker som skulle kunna skada företagens marknadsförtroende. Syfte: Att undersöka om bestyrkande av hållbarhetsrapporter ökar dess kvalitet i jämförelse med icke-bestyrkta rapporter. Avgränsning: Studiens urval har avgränsats till ett stickprov på 100 stora svenska aktiebolag som omfattas av lagkravet att hållbarhetsrapportera. Referensram: Utifrån tidigare studier definieras kvalitet som tillgänglighet, tillförlitlighet och strategisk förankring. Den teoretiska referensram som används i studien är legitimitetsteorin och intressentteorin. Tidigare forskning presenteras inom området kvalitet relaterat till icke-finansiell information och kvalitetssäkring av innehållet i hållbarhetsrapporter. Metod: Studien har ett deduktivt tillvägagångssätt där en forskningshypotes legat till grund för hypotesprövning. Slutgiltiga urvalet som använts är 100 hållbarhetsrapporter varav 51 är bestyrkta och 49 är icke-bestyrkta. Kvalitet utgör studiens beroende variabel där den huvudsakliga förklaringsvariabeln är bestyrkande. För att minimera risken att dra felaktiga slutsatser har förklarings- och kontrollvariabler använts. Metoden för att analysera datamängden är deskriptiv statistik, korrelationsanalys samt multipel regression med syftet att förkasta eller acceptera forskningshypotesen. Resultat och analys: Bestyrkta hållbarhetsrapporter uppvisar en bättre kvalitet i samtliga undersökta kategorier. Kvalitet är statistiskt signifikant med bestyrkta rapporter och storlek på företag med en signifikans på 0.000. Slutsats: Företag som bestyrkt hållbarhetsrapporten upprätthåller bättre kvalitet i jämförelse med företag som inte bestyrkt rapporten. Förslag till vidare forskning: Att genomföra likartad studie fast i större omfattning. Ett annat förslag är att undersöka validiteten i hållbarhetsrapporter och om det skiljer sig mellan företag som bestyrkt rapporten eller inte.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/66681
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_66681_1.pdf (860.7Kb)
Date
2020-10-12
Author
Engvall, Isabelle
Illiano, Isabella
Keywords
Hållbarhetsrapport, kvalitet, bestyrkt
Series/Report no.
Externredovisning
2020-34
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV