• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvalitet i hållbarhetsrapporter En kvantitativ studie som jämför kvalitet i bestyrkta hållbarhetsrapporter med icke-bestyrkta.

Sammanfattning
Bakgrund och problemdiskussion: Hållbarhetsrapportering är lagstadgat sedan 2017 men kvalitetssäkring av innehållet är frivilligt för svenska företag. Bestyrkande av icke-finansiell information anses öka trovärdighet och kvalitet samt möjliggör upptäckt av interna hållbarhetsrisker som skulle kunna skada företagens marknadsförtroende. Syfte: Att undersöka om bestyrkande av hållbarhetsrapporter ökar dess kvalitet i jämförelse med icke-bestyrkta rapporter. Avgränsning: Studiens urval har avgränsats till ett stickprov på 100 stora svenska aktiebolag som omfattas av lagkravet att hållbarhetsrapportera. Referensram: Utifrån tidigare studier definieras kvalitet som tillgänglighet, tillförlitlighet och strategisk förankring. Den teoretiska referensram som används i studien är legitimitetsteorin och intressentteorin. Tidigare forskning presenteras inom området kvalitet relaterat till icke-finansiell information och kvalitetssäkring av innehållet i hållbarhetsrapporter. Metod: Studien har ett deduktivt tillvägagångssätt där en forskningshypotes legat till grund för hypotesprövning. Slutgiltiga urvalet som använts är 100 hållbarhetsrapporter varav 51 är bestyrkta och 49 är icke-bestyrkta. Kvalitet utgör studiens beroende variabel där den huvudsakliga förklaringsvariabeln är bestyrkande. För att minimera risken att dra felaktiga slutsatser har förklarings- och kontrollvariabler använts. Metoden för att analysera datamängden är deskriptiv statistik, korrelationsanalys samt multipel regression med syftet att förkasta eller acceptera forskningshypotesen. Resultat och analys: Bestyrkta hållbarhetsrapporter uppvisar en bättre kvalitet i samtliga undersökta kategorier. Kvalitet är statistiskt signifikant med bestyrkta rapporter och storlek på företag med en signifikans på 0.000. Slutsats: Företag som bestyrkt hållbarhetsrapporten upprätthåller bättre kvalitet i jämförelse med företag som inte bestyrkt rapporten. Förslag till vidare forskning: Att genomföra likartad studie fast i större omfattning. Ett annat förslag är att undersöka validiteten i hållbarhetsrapporter och om det skiljer sig mellan företag som bestyrkt rapporten eller inte.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/66681
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_66681_1.pdf (860.7Kb)
Datum
2020-10-12
Författare
Engvall, Isabelle
Illiano, Isabella
Nyckelord
Hållbarhetsrapport, kvalitet, bestyrkt
Serie/rapportnr.
Externredovisning
2020-34
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV