• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Den röda mattan är utrullad framför biblioteket” – en studie om skönlitteratur i litteracitetsundervisning i sfi på studieväg 1 och 2

Abstract
Studien undersöker genom kvalitativ semistrukturerad intervju vad sex lärare i svenska för invandrare (i fortsättningen sfi) säger att de upplever angående sin användning av skönlitteratur i litteracitetsundervisningen på studieväg 1 och 2. Forskningsfrågorna handlar om vad lärarna säger att de har för tankar kring användandet av skönlitteratur i litteracitetsundervisningen och på vilket sätt de nyttjar skönlitteratur i undervisningen. Studien är utförd med det sociokulturella perspektivet som grund. En växande andel av befolkningen i Sverige har ett annat modersmål än svenska. Stora grupper kommer från länder där läsning inte spelar speciellt stor roll i människors liv (Lundberg & Reichenberg 2008:25). Flertalet nya svenskar har sökt sig till utbildningen sfi som numera är en del av vuxenutbildningen. Sfi ska kunna erbjuda elever en utbildning av hög kvalitet som motsvarar elevernas behov och förutsättningar samt öka genomströmningen inom sfi och stödja övergången till kombinationer med andra vuxenutbildningar (SOU 2019:3). Det finns anledning att bedriva ytterligare forskning i syfte att förbättra och effektivisera undervisningen för denna elevgrupp. Analysen av lärarnas perspektiv har resulterat i att skönlitteratur frambringar ökad läslust och motivation till läsning och skapar gemenskap i gruppen när vardagsnära och identitetsstärkande böcker ges inom elevernas proximala utvecklingszon. Detta kräver att urvalet av böckerna sker med djup medvetenhet om elevernas språkliga nivå och förutsättningar utifrån en passande tematik. Resultatet åskådliggör också att relevanta bilder förstärker skönlitteraturen på ett lustfyllt sätt, dock finns det utmaningar i form av möjligheten att följa upp vad varje elev har lärt sig. Resultatet visar också att engagerad bibliotekarie och studiehandledarstöttning är viktiga komponenter i den skönlitterära undervisningen. Sammanfattningsvis visar resultatet att skönlitteratur som pedagogiskt undervisningsmaterial kan förstärka möjligheten att arbeta med de grundläggande målen inom sfi som är höra, läsa, tala och skriva.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/66805
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
Uppsats (641.7Kb)
Date
2020-10-19
Author
Källeskog-Österlund, Barbro
Keywords
kvalitativ studie
sociokulturellt perspektiv
semistrukturerad intervju
sfi
skönlitteratur
litteracitet
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV