DET LILLA EXTRA - En kvalitativ undersökning av dejtingprogram i senmoderniteten
Abstract
Syfte: Att belysa mediebilden av kärlek i svenska dejtingprogram. Teori: Anthony Giddens senmodernitet. Eva Illouz, Byung-Chul Han, Emma Engdahl och Zygmunt Baumans teorier kring samtida kärlek och dejting - oförmågan att se “den andre” och kärlekens kommersialisering.
Metod: Kvalitativ, tematisk analys.
Material: Nio avsnitt av svenska dejtingprogram – tre avsnitt av Gift vid första ögonkastet , tre avsnitt av Bonde söker fru och tre avsnitt av Love Island Sverige – samt programmens format.
Resultat: Dejtingprogrammen framställer kärlek både i linje med och i motsättning till teoretikernas beskrivningar av den senmoderna kärleken som kommersialiserad och den senmoderna människan som oförmögen att se “den andre”. Analysen visar också att det finns en differens i hur formaten och deltagarna framställer kärlek.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2020-10-20Author
Hassan, Felicia
Keywords
Kärlek, dejting, dejtingprogram, senmodernitet, reality-TV, tematisk analys, socialkonstruktivism
Series/Report no.
1131
Language
swe