DET LILLA EXTRA - En kvalitativ undersökning av dejtingprogram i senmoderniteten
Sammanfattning
Syfte: Att belysa mediebilden av kärlek i svenska dejtingprogram. Teori: Anthony Giddens senmodernitet. Eva Illouz, Byung-Chul Han, Emma Engdahl och Zygmunt Baumans teorier kring samtida kärlek och dejting - oförmågan att se “den andre” och kärlekens kommersialisering.
Metod: Kvalitativ, tematisk analys.
Material: Nio avsnitt av svenska dejtingprogram – tre avsnitt av Gift vid första ögonkastet , tre avsnitt av Bonde söker fru och tre avsnitt av Love Island Sverige – samt programmens format.
Resultat: Dejtingprogrammen framställer kärlek både i linje med och i motsättning till teoretikernas beskrivningar av den senmoderna kärleken som kommersialiserad och den senmoderna människan som oförmögen att se “den andre”. Analysen visar också att det finns en differens i hur formaten och deltagarna framställer kärlek.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-10-20Författare
Hassan, Felicia
Nyckelord
Kärlek, dejting, dejtingprogram, senmodernitet, reality-TV, tematisk analys, socialkonstruktivism
Serie/rapportnr.
1131
Språk
swe