• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Computer Science and Engineering / Institutionen för data- och informationsteknik
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Computer Science and Engineering / Institutionen för data- och informationsteknik
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Subventure - Ett samarbetsspel med en gemensam spelplan sträckt över fyra intilliggande surfplattor

Abstract
I takt med den ökande digitaliseringen i Sverige ökar antalet digitala läromedel i skolmiljön. Detta leder till att barn växer upp med nya tekniska hjälpmedel i skolan och på fritiden. Tekniska hjälpmedel har således blivit den nya generationens leksaker. Detta för med sig att många barn idag är så pass uppslukade av vad som händer på sin skärm att de missar vad som händer runt omkring, något som kan beskrivas som en ”mobilbubbla”. Samarbetsspel har därför kommit i blickfånget, eftersom det är dessa spel som kan komma att ersätta barns tidigare samarbetslekar. I den här rapporten utgår vi från surfplattorna barnen använder i förskolan och tar fram ett nutida samarbetsspel med en gemensam spelplan sträckt över fyra intilliggande surfplattor som kan användas i förskolans verksamhet. Förhoppningen är att surfplattorna ska fungera som ett verktyg för att få barnen att samarbeta och interagera med varandra utanför den mobila bubblan. Spelet formades med hjälp av studier från tidigare arbeten inom samma område och fakta om barns designpreferenser. Målgruppen var delaktig under designprocessen genom att delta i användartester där speldesignen testades. Projektet resulterade i ett ubåtsspel för fyra barn, där varje spelare får varsin unik roll i spelet för att föra undervattensfarkosten framåt. Barnen uppskattade spelet, men under användartester observerades dock att spelet möjligen var för svårt för barnen. Spelet kan potentiellt gynna samarbete mellan barnen men det hade behövts flera tester, långsiktig uppföljning och vidareutveckling av spelet för att få säkra resultat.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/66878
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_66878_1.pdf (48.94Mb)
Date
2020-10-29
Author
ELMAN, LINNEA
GIDSKEHAUG, JOHN
GUNNARSSON, ALICE
LUNDIN, ERIK
WAMBY, MAGNUS
Keywords
iPad
Four-in-One
interaktionsdesign
spelutveckling
samarbete
samarbetsspel
mobilbubbla
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV