• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Computer Science and Engineering / Institutionen för data- och informationsteknik
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Computer Science and Engineering / Institutionen för data- och informationsteknik
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Subventure - Ett samarbetsspel med en gemensam spelplan sträckt över fyra intilliggande surfplattor

Sammanfattning
I takt med den ökande digitaliseringen i Sverige ökar antalet digitala läromedel i skolmiljön. Detta leder till att barn växer upp med nya tekniska hjälpmedel i skolan och på fritiden. Tekniska hjälpmedel har således blivit den nya generationens leksaker. Detta för med sig att många barn idag är så pass uppslukade av vad som händer på sin skärm att de missar vad som händer runt omkring, något som kan beskrivas som en ”mobilbubbla”. Samarbetsspel har därför kommit i blickfånget, eftersom det är dessa spel som kan komma att ersätta barns tidigare samarbetslekar. I den här rapporten utgår vi från surfplattorna barnen använder i förskolan och tar fram ett nutida samarbetsspel med en gemensam spelplan sträckt över fyra intilliggande surfplattor som kan användas i förskolans verksamhet. Förhoppningen är att surfplattorna ska fungera som ett verktyg för att få barnen att samarbeta och interagera med varandra utanför den mobila bubblan. Spelet formades med hjälp av studier från tidigare arbeten inom samma område och fakta om barns designpreferenser. Målgruppen var delaktig under designprocessen genom att delta i användartester där speldesignen testades. Projektet resulterade i ett ubåtsspel för fyra barn, där varje spelare får varsin unik roll i spelet för att föra undervattensfarkosten framåt. Barnen uppskattade spelet, men under användartester observerades dock att spelet möjligen var för svårt för barnen. Spelet kan potentiellt gynna samarbete mellan barnen men det hade behövts flera tester, långsiktig uppföljning och vidareutveckling av spelet för att få säkra resultat.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/66878
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_66878_1.pdf (48.94Mb)
Datum
2020-10-29
Författare
ELMAN, LINNEA
GIDSKEHAUG, JOHN
GUNNARSSON, ALICE
LUNDIN, ERIK
WAMBY, MAGNUS
Nyckelord
iPad
Four-in-One
interaktionsdesign
spelutveckling
samarbete
samarbetsspel
mobilbubbla
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV