Yrkeshögskolan
Styrdokument och lärande
Abstract
Uppsatsens syfte är att belysa det sätt som direktiv och idéer tolkas och förstås
av de som verkar inom yrkeshögskolan samt att visa på möjliga alternativa
uppfattningar. Studiens teoretiska ramverk är tredelat och består av nyinstitutionell teori,
Weicks teori om meningsskapande samt Stars och Greismers teori om
gränsobjekt. Metoden utgår, precis som det teoretiska ramverket, ifrån en triangulering.
Metodinsamlingen har utgjorts av semistrukturerade intervjuer,
dokumentanalyser och gruppintervjuer. Resultatet visar att kursplaner i stor utsträckning särkopplas ifrån de praktiska verksamheterna. Dokumenten tolkas och förstås på basis av kringliggande
institutioner och tidigare erfarenheter från skolvärlden, såväl som från yrkeslivet. Vidare visar resultatet att det sätt som yrkeshögskoleutbildningarna
organiseras medför att det finns få möjligheter till gemensamt meningsskapande
i relation till styrdokumenten. Slutligen konstateras att stora delar av
kursplanerna, för att få avsedd verkan i de grupper som begagnar sig av dem,
måste förstås och tolkas på ett likartat sätt av samtliga intressenter. Det finns ett
stort behov av mer och tydligare information från Myndigheten för yrkeshögskolan i relation till kursplanernas syfte och uppbyggnad specifikt
relaterat till yrkeshögskolan.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2020-11-11Author
Schmidt, Janina
Keywords
Yrkeshögskolan
MYH
kursplaner
meningsskapande
nyinstitutionell teori
gränsobjekt
Series/Report no.
Master
HT20 IPS PDAU62
Language
swe