• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yrkeshögskolan

Styrdokument och lärande

Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att belysa det sätt som direktiv och idéer tolkas och förstås av de som verkar inom yrkeshögskolan samt att visa på möjliga alternativa uppfattningar. Studiens teoretiska ramverk är tredelat och består av nyinstitutionell teori, Weicks teori om meningsskapande samt Stars och Greismers teori om gränsobjekt. Metoden utgår, precis som det teoretiska ramverket, ifrån en triangulering. Metodinsamlingen har utgjorts av semistrukturerade intervjuer, dokumentanalyser och gruppintervjuer. Resultatet visar att kursplaner i stor utsträckning särkopplas ifrån de praktiska verksamheterna. Dokumenten tolkas och förstås på basis av kringliggande institutioner och tidigare erfarenheter från skolvärlden, såväl som från yrkeslivet. Vidare visar resultatet att det sätt som yrkeshögskoleutbildningarna organiseras medför att det finns få möjligheter till gemensamt meningsskapande i relation till styrdokumenten. Slutligen konstateras att stora delar av kursplanerna, för att få avsedd verkan i de grupper som begagnar sig av dem, måste förstås och tolkas på ett likartat sätt av samtliga intressenter. Det finns ett stort behov av mer och tydligare information från Myndigheten för yrkeshögskolan i relation till kursplanernas syfte och uppbyggnad specifikt relaterat till yrkeshögskolan.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/66960
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (873.2Kb)
Datum
2020-11-11
Författare
Schmidt, Janina
Nyckelord
Yrkeshögskolan
MYH
kursplaner
meningsskapande
nyinstitutionell teori
gränsobjekt
Serie/rapportnr.
Master
HT20 IPS PDAU62
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV