Visa enkel post

dc.contributor.authorArena, Gabriella
dc.contributor.authorWallin, Linda
dc.date.accessioned2020-11-24T12:13:34Z
dc.date.available2020-11-24T12:13:34Z
dc.date.issued2020-11-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67028
dc.descriptionBackground: Obesity is increasing around the world because of an increasingly sedentary lifestyle and changed dietary intake. Obesity increases the risk of sequelae such as cardiovascular disease and diabetes. Research also shows that the risk of obesity increases if the person has been overweight already as a child. To minimize the risk of poor health and illness which obesity can lead to, it is important to invest resources early in school age. The school nurse becomes the first natural contact in the school environment as she follows students' physical development by measuring height and weight and has the provision of identifying problems and promoting healthy living habits for the student. Aim: To identify and describe school nurses' experiences of aggravating and facilitating factors in the health-promoting work with children suffering from overweight and obesity. Method: A systematic literature study based on eight qualitative articles from the years 2010-2020 was conducted. Results: Three main themes emerged with different sub-themes based on facilitating and aggravating factors. The main themes that emerged were: The school's organization and resources, the family and individual factors related to the school nurse. “School organization and resources” included a total of seven sub-themes, while “Family” and “Individual factors related to the school nurse” each included five sub-themes. Conclusion: The study shows, based on the school nurses' experiences, that there are several of both facilitating and aggravating factors in health promotion work. The results also show that there is a strong correlation between these factors, where the aggravating factors become more prominent if the facilitating factors are absent. The knowledge about this result can be applied to future health-promoting work against childhood obesity and thereby facilitate and ease the school nurse's work in this area.sv
dc.description.abstractBakgrund: Övervikt är något som ökar runt om i världen till följd av en allt mer stillasittande tillvaro samt ett förändrat kostintag. Övervikt och fetma ökar risken för följdsjukdomar som hjärt-kärlsjukdom och diabetes. Forskning visar även på att risken för fetma ökar ifall personen varit överviktig redan som barn. För att minimera risken för ohälsa och sjukdom, som övervikt kan leda till, är det viktigt att man sätter in resurser redan tidigt i skolåldern. Skolsköterskan blir den första naturliga kontakten för barnen i skolmiljön då hen följer elevers fysiska utveckling genom mätning av längd och vikt, samt har i uppdrag att främja hälsosamma levnadsvanor hos eleven och identifiera eventuella problem. Syfte: Att identifiera och beskriva skolsköterskors erfarenheter av försvårande och underlättande faktorer i det hälsofrämjande arbetet med barn som lider av övervikt och fetma. Metod: En systematisk litteraturstudie baserad på åtta kvalitativa artiklar från årtalen 2010–2020 genomfördes. Resultat: Det framkom tre huvudteman med olika underteman baserade på underlättande samt försvårande faktorer. De huvudteman som framkom var: Skolans organisation och resurser, familjen samt individuella faktorer relaterade till skolsköterskan. “Skolans organisation och resurser” innefattade totalt sju underteman, medan “Familjen” samt “Individuella faktorer relaterade till skolsköterskan” vardera innefattade fem underteman. Slutsats: I studien har det framkommit, baserat på skolsköterskornas erfarenheter, att det inom det hälsofrämjande arbetet finns ett flertal både underlättande samt försvårande faktorer. Resultatet visar även att det finns en stark korrelation mellan dessa faktorer, där de försvårande faktorerna blir mer framträdande ifall de underlättande faktorerna uteblivit. Kunskapen kring detta resultat kan appliceras vid framtida hälsofrämjande arbete mot barnfetma och därmed underlätta skolsköterskans arbete inom detta område.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectBarnsv
dc.subjectbarriärersv
dc.subjectfacilitatorersv
dc.subjectfetmasv
dc.subjectlitteraturöversiktsv
dc.subjectskolsköterskasv
dc.subjectungdomarsv
dc.subjectöverviktsv
dc.titleSkolsköterskors erfarenheter av hälsofrämjande arbete med överviktiga barn – underlättande och försvårande faktorersv
dc.title.alternativeSchool nurses' experiences of health-promoting work with overweight children - facilitating and aggravating factorssv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post