• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Drogprevention i skolan. En kvalitativ studie som jämför gymnasieskolors drogpreventiva arbete i två kommuner i Västsverige.

Abstract
Vi har i vår kvalitativa studie undersökt det drogpreventiva arbetet i gymnasieskolan i två relativt liknande kommuner i Västsverige. Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer tillsammans med kuratorer, drogförebyggande samordnare samt en rektor. Fokus ligger på hur arbetet eventuellt skiljer sig kommunerna emellan, de professionellas upplevelser av det förebyggande arbetet samt hur det drogpreventiva arbetet påverkas av elevernas erfarenheter och bakgrund. De teoretiska begrepp som används i studien är risk- och skyddsfaktorer, identitet, social inlärningsteori och utvecklingsekologisk teori. Resultatet visade på att kommunerna skiljer sig åt på ett par punkter till exempel vid samverkan utanför verksamheten samt samverkan inom verksamheten. En stor likhet som framkom var att den ena kommunen nyligen börjat ta efter den andra. Alltså har det som benämns som kommun X nyligen implementerat ett drogpreventivt koncept som kommun Y har bedrivit under flera år och upplevt goda resultat. Ytterligare resultat som framkom i studien var att många ungdomar utvecklar en mer liberal syn på droger vilket upplevs försvåra det drogpreventiva arbetet något. Den mer liberala synen kan dock i sin tur delvis påverka utformningen av det nya preventiva konceptet. Sedan framkom även de professionellas syn på elevers tidigare erfarenheter kring hur man talar om droger etc. hemma och hur detta påverkar elevernas förmåga att ta till sig det drogpreventiva arbetets mål. Vi önskar att med hjälp av vår studie öka kunskapen och förståelsen kring de professionellas upplevelser av det drogförebyggande arbetet i gymnasieskolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/67255
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_67255_1.pdf (902.1Kb)
Date
2021-01-13
Author
Berglund, Agnes
Bandhede, Therese
Keywords
drogprevention
ungdomar
identitet
samverkan
gymnasieskolan
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV