• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Socionomutbildningens kunskapsutmaningar. En enkätstudie om nyutexaminerade socionomers upplevelse av kunskap från utbildningen och kunskapskravet på arbetsmarknaden

Sammanfattning
Denna uppsats syftar till att undersöka hur nyutexaminerade socionomer från Göteborgs universitet upplever hur väl kunskapen från socionomprogrammet överensstämmer med kunskapen som förväntas på deras arbetsplatser. Studien bygger på en kvantitativ ansats i form av en enkätstudie med 48 nyutexaminerade socionomstudenter som tagit examen 2018, 2019 och 2020. Vår studie undersöker kunskapsbildningen utifrån nyutexaminerade socionomers upplevda tillgodosedda kunskap från socionomutbildningen och vad de upplever att deras arbetsgivare förväntar sig för kunskap och kompetens. Vi belyser även respondenternas uppfattning om samstämmigheten mellan utbildningen och arbetsmarknaden. Resultatet visar på brytningspunkten mellan en generalistutbildning kontra specialistutbildning, där socionomprogrammets inneboende behov av bredd och spets problematiseras. Resultatet visar även på en skärningslinje mellan teoretisk och praktisk kunskap. Respondenterna i vår studie upplever att de fått för mycket teoretisk kunskap och för lite praktisk kunskap. Vi tolkar dessa fynd genom teorier om kunskap och professionsteori.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/67293
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_67293_1.pdf (1.330Mb)
Datum
2021-01-15
Författare
Kasperowski, Tilda
Berglund, Elin
Nyckelord
nyutexaminerade socionomer
profession
socionomutbildningen
akademisering
kunskap
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV