Show simple item record

dc.contributor.authorPedersen, Camilla
dc.date.accessioned2021-01-21T11:56:25Z
dc.date.available2021-01-21T11:56:25Z
dc.date.issued2021-01-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67324
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att analysera hur och i vilken utsträckning EU-domstolen har skapat och förändrat policy inom ramen för den europeiska arresteringsordern. Studien betonar domstolens förhållningssätt till lagen och lagens utformning som två viktiga faktorer för domstolens inflytande på policy. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i att en juridifiering av politiken har gjort domstolar till viktiga aktörer i utformningen av policy. Domstolens roll som policyskapare studeras utifrån teorier om juridiskt beslutsfattande som återhållsamt eller aktivistiskt. Metod: EU-domstolens förhandsavgöranden gällande den europeiska arresteringsordern studeras utifrån en kvalitativ innehållsanalys. Studiens material tolkas utifrån två analysverktyg för att identifiera olika tendenser till policyskapande i domstolens avgöranden. Resultat: EU-domstolen har i stor utsträckning skapat policy inom ramen för arresteringsordern genom att utforma lagen eller prioriteringar inom den. Det har främst gjorts genom ett aktivistiskt förhållningssätt till lagen där domstolen har tillskrivit lagens begrepp nytt innehåll eller begränsningar. Genom att ta vid där lagen slutar har domstolen influerat utformningen av policy och reglerat relationen mellan politikens styrande principer.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectJuridiskt policyskapandesv
dc.subjectEU-domstolensv
dc.subjectDen europeiska arresteringsordernsv
dc.subjectJuridifieringsv
dc.subjectDomstolspolitiksv
dc.titleAtt ta vid där lagen slutar: En analys av EU-domstolen som policyskapare inom ramen för den europeiska arresteringsordernsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/School of Public Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Förvaltningshögskolanswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record