Show simple item record

dc.contributor.authorBysell Hamrin, Chris
dc.date.accessioned2021-01-28T13:19:52Z
dc.date.available2021-01-28T13:19:52Z
dc.date.issued2021-01-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67448
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att få kunskap om vilka överväganden som vuxna med adhd-diagnos gör i en vägledningssituation inför att söka nytt arbete. Förhoppningen är att kunna ge studie- och yrkesvägledare samt karriärcoacher/rådgivare mer ingående kunskap som grund för karriärcoachning. Teori: Karriärutvecklingsteorier och biografiskt lärande. Metod: Studien genomfördes med en induktiv ansats utifrån kvalitativa livshistorieintervjuer med fokus på att fånga informanternas upplevelse och erfarenheter om vad som varit vägledande i deras karriär- och yrkesval. Den vetenskapsteoretiska utgångspunkten som valts är hermeneutik för att kunna tolka och förstå informanternas egna upplevelser och erfarenheter samt att ge informanterna ett så stort utrymme som möjligt. För att kunna förstå och förmedla resultatet från undersökningen, så är utgångspunkten de tolkningar som gjorts utifrån det empiriska materialet i form av transkriberingar av genomförda intervjuer. Resultat: Resultatet visar att människor med adhd skulle ha en fördel av att få stöd med karriärplanering vid olika faser i livet, för att identifiera sina målbilder utifrån sina värderingar, egenskaper, förmågor och intressen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMastersv
dc.relation.ispartofseriesHT20 IPS PDA163sv
dc.subjectadhdsv
dc.subjectarbetslivserfarenhetersv
dc.subjectkarriärsv
dc.subjectkarriärcoachingsv
dc.subjectstudievägledningsv
dc.subjectvägledningsv
dc.subjectyrkesvalsv
dc.titleTIDIGARE ARBETSLIVSERFARENHETER OCH FRAMTIDA YRKESVAL Vuxna med adhd-diagnos och deras karriär- och yrkesval.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record