• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

TIDIGARE ARBETSLIVSERFARENHETER OCH FRAMTIDA YRKESVAL Vuxna med adhd-diagnos och deras karriär- och yrkesval.

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att få kunskap om vilka överväganden som vuxna med adhd-diagnos gör i en vägledningssituation inför att söka nytt arbete. Förhoppningen är att kunna ge studie- och yrkesvägledare samt karriärcoacher/rådgivare mer ingående kunskap som grund för karriärcoachning. Teori: Karriärutvecklingsteorier och biografiskt lärande. Metod: Studien genomfördes med en induktiv ansats utifrån kvalitativa livshistorieintervjuer med fokus på att fånga informanternas upplevelse och erfarenheter om vad som varit vägledande i deras karriär- och yrkesval. Den vetenskapsteoretiska utgångspunkten som valts är hermeneutik för att kunna tolka och förstå informanternas egna upplevelser och erfarenheter samt att ge informanterna ett så stort utrymme som möjligt. För att kunna förstå och förmedla resultatet från undersökningen, så är utgångspunkten de tolkningar som gjorts utifrån det empiriska materialet i form av transkriberingar av genomförda intervjuer. Resultat: Resultatet visar att människor med adhd skulle ha en fördel av att få stöd med karriärplanering vid olika faser i livet, för att identifiera sina målbilder utifrån sina värderingar, egenskaper, förmågor och intressen.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/67448
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (953.8Kb)
Datum
2021-01-28
Författare
Bysell Hamrin, Chris
Nyckelord
adhd
arbetslivserfarenheter
karriär
karriärcoaching
studievägledning
vägledning
yrkesval
Serie/rapportnr.
Master
HT20 IPS PDA163
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV