dc.contributor.author | Bysell Hamrin, Chris | |
dc.date.accessioned | 2021-01-28T13:19:52Z | |
dc.date.available | 2021-01-28T13:19:52Z | |
dc.date.issued | 2021-01-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/67448 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med studien är att få kunskap om vilka överväganden som vuxna med adhd-diagnos
gör i en vägledningssituation inför att söka nytt arbete. Förhoppningen är att
kunna ge studie- och yrkesvägledare samt karriärcoacher/rådgivare mer ingående
kunskap som grund för karriärcoachning.
Teori: Karriärutvecklingsteorier och biografiskt lärande.
Metod: Studien genomfördes med en induktiv ansats utifrån kvalitativa livshistorieintervjuer
med fokus på att fånga informanternas upplevelse och erfarenheter om vad som varit
vägledande i deras karriär- och yrkesval. Den vetenskapsteoretiska utgångspunkten
som valts är hermeneutik för att kunna tolka och förstå informanternas egna
upplevelser och erfarenheter samt att ge informanterna ett så stort utrymme som
möjligt. För att kunna förstå och förmedla resultatet från undersökningen, så är
utgångspunkten de tolkningar som gjorts utifrån det empiriska materialet i form av
transkriberingar av genomförda intervjuer.
Resultat: Resultatet visar att människor med adhd skulle ha en fördel av att få stöd med
karriärplanering vid olika faser i livet, för att identifiera sina målbilder utifrån sina
värderingar, egenskaper, förmågor och intressen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Master | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT20 IPS PDA163 | sv |
dc.subject | adhd | sv |
dc.subject | arbetslivserfarenheter | sv |
dc.subject | karriär | sv |
dc.subject | karriärcoaching | sv |
dc.subject | studievägledning | sv |
dc.subject | vägledning | sv |
dc.subject | yrkesval | sv |
dc.title | TIDIGARE ARBETSLIVSERFARENHETER OCH FRAMTIDA YRKESVAL Vuxna med adhd-diagnos och deras karriär- och yrkesval. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |