Produktion och perception av ordaccenter hos enspråkiga och flerspråkiga barn
Production and perception of word accents in monolingual and multilingual children
Sammanfattning
Föreliggande studies syfte var att undersöka produktion och perception av ordaccenter hos enspråkiga respektive simultant flerspråkiga barn samt undersöka om det fanns någon skillnad mellan språkgrupperna avseende produktion- och perceptionsförmågan gällande ordaccenter. Deltagarna var 6-7 år gamla med typisk språkutveckling och god hörsel samt var bofasta i Göteborgsområdet sedan 3 års ålder eller tidigare. En språkscreening samt en ordaccentundersökning (bestående av en produktions- och perceptionsdel) genomfördes. Produktionsdelen analyserades genom akustisk analys av F0-kurvor samt perceptuell bedömning av oberoende lyssnare. Perceptionsdelen analyserades genom antal korrekt uppfattade ord. Både avseende produktions- och perceptionsförmågan fanns den största variationen på individnivå och som helhet framkom det vara svårare att producera än att perceptuellt uppfatta ordaccenter. Det visade sig signifikant svårare för de simultant flerspråkiga barnen att perceptuellt uppfatta accent 1.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The aim of the present study was to investigate the production and perception of word accents in monolingual and simultaneously multilingual children and investigate if there were any differences between production- and perception abilities depending on the participants linguistic background. The participants were 6-7 years old with typical language development, good hearing and were resident in the Gothenburg area since the age of 3 years or earlier. The production part of the main testing was analyzed by acoustic analysis of F0-curves and perceptual assessment by independent listeners. The perception part was analyzed by number of correctly perceived words. Both in terms of production and perception ability, largest differences were found at the individual level and as a whole it appeared to be harder to produce than to perceive word accents. It was significantly more difficult for the simultaneously multilingual children to auditorily perceive accent 1.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-02-03Författare
Lindh, Sofia
Smedlund, Louise
Nyckelord
svenska, barn, prosodi, ordaccenter, flerspråkighet
Swedish, children, prosody, word accents, multilingualism
Serie/rapportnr.
2019
325
Språk
swe