Skriftlig benämning av verb och substantiv - korrekthet, latens och svarstid
Written naming of verbs and nouns – naming accuracy, latency and response time
Abstract
Studiens syfte var att undersöka skriftlig benämning hos personer utan känd neurologisk sjukdom (R-gruppen) samt med afasi (Agruppen)
med An Object and Action Naming Battery. Korrekthet, latens (tid från bildpresentation till första tangenttrycket) och svarstid (tid från bildpresentation till sista tangenttrycket) undersöktes. Data från 48 deltagare samlades
in och jämfördes med data från sju personer med afasi. Resultaten visade att benämning av verb gav längre latens och svarstid hos båda grupperna. En
signifikant skillnad i korrekthet mellan verb och substantiv hittades hos Agruppen
men inte hos R-gruppen. En signifikant skillnad i korrekthet mellan grupperna fanns vid benämning av verb och A-gruppen hade genomgående
längre tidsmått än R-gruppen. Vidare konstaterades hos R-gruppen en svag negativ korrelation mellan utbildningslängd och latens för båda ordklasserna,
en ökad svarstid med ökande ålder medan korrektheten i benämning av substantiv
sjönk. Mätning av korrekthet, latens och svarstid vid skriftlig benämning kan således tillföra viktig information i klinisk verksamhet och forskning.
Degree
Student essay
Other description
The purpose was to investigate written naming among persons without neurological disorders (R-group) and with aphasia (A-group) using verb
and noun pictures from An Object and Action Naming Battery. Naming accuracy, latency (time from stimuli onset to first keystroke) and response time
(time from stimuli onset to last keystroke) was studied. Data from 48 participants was collected and compared with data from seven persons with aphasia. The result showed that naming of verbs prompted longer response time and
latency in both groups. A significant difference in naming accuracy between verbs and nouns was found in the A-group but not in the R-group. A significant difference between the groups was found regarding naming accuracy for verbs and the A-group had consistently longer time measures than the Rgroup. A weak negative correlation was found between length of education and latency, and the response time increased with age while the naming accuracy for nouns decreased. Measurement of naming accuracy, latency and response time in written naming can add important information in clinical practice and research.
Collections
View/ Open
Date
2021-02-03Author
Lundberg, Cecilia
Linder, Hanna
Keywords
skriftlig benämning, substantiv, verb, latens, svarstid
written naming, nouns, verbs, latency, response time
Series/Report no.
2019
326
Language
swe