• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skriftlig benämning av verb och substantiv - korrekthet, latens och svarstid

Written naming of verbs and nouns – naming accuracy, latency and response time

Sammanfattning
Studiens syfte var att undersöka skriftlig benämning hos personer utan känd neurologisk sjukdom (R-gruppen) samt med afasi (Agruppen) med An Object and Action Naming Battery. Korrekthet, latens (tid från bildpresentation till första tangenttrycket) och svarstid (tid från bildpresentation till sista tangenttrycket) undersöktes. Data från 48 deltagare samlades in och jämfördes med data från sju personer med afasi. Resultaten visade att benämning av verb gav längre latens och svarstid hos båda grupperna. En signifikant skillnad i korrekthet mellan verb och substantiv hittades hos Agruppen men inte hos R-gruppen. En signifikant skillnad i korrekthet mellan grupperna fanns vid benämning av verb och A-gruppen hade genomgående längre tidsmått än R-gruppen. Vidare konstaterades hos R-gruppen en svag negativ korrelation mellan utbildningslängd och latens för båda ordklasserna, en ökad svarstid med ökande ålder medan korrektheten i benämning av substantiv sjönk. Mätning av korrekthet, latens och svarstid vid skriftlig benämning kan således tillföra viktig information i klinisk verksamhet och forskning.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The purpose was to investigate written naming among persons without neurological disorders (R-group) and with aphasia (A-group) using verb and noun pictures from An Object and Action Naming Battery. Naming accuracy, latency (time from stimuli onset to first keystroke) and response time (time from stimuli onset to last keystroke) was studied. Data from 48 participants was collected and compared with data from seven persons with aphasia. The result showed that naming of verbs prompted longer response time and latency in both groups. A significant difference in naming accuracy between verbs and nouns was found in the A-group but not in the R-group. A significant difference between the groups was found regarding naming accuracy for verbs and the A-group had consistently longer time measures than the Rgroup. A weak negative correlation was found between length of education and latency, and the response time increased with age while the naming accuracy for nouns decreased. Measurement of naming accuracy, latency and response time in written naming can add important information in clinical practice and research.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/67527
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Student essay (464.2Kb)
Datum
2021-02-03
Författare
Lundberg, Cecilia
Linder, Hanna
Nyckelord
skriftlig benämning, substantiv, verb, latens, svarstid
written naming, nouns, verbs, latency, response time
Serie/rapportnr.
2019
326
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV