• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Responsivitet hos föräldrar till barn med flerfunktionsnedsättningar: Spelar lektyp roll?

Responsivity of parents of children with profound intellectual and multiple disabilities: Does play type matter?

Sammanfattning
Kommunikation hos och med barn med flerfunktions-nedsättningar är ett begränsat utforskat område. Föreliggande studie syftade till att undersöka om grad av responsivitet hos föräldrar till barn med flerfunktionsnedsättningar kunde associeras med vilken typ av lek de samspelade i. I studien deltog två dyader bestående av barn med flerfunktionsnedsättningar och deras föräldrar. Tjugo filminspelningar av föräldra-barninteraktion i lekaktivitet analyserades. Bedömningsinstrumentet The Responsive Augmentative and Alternative Communication Style Scale version 4 användes för att skatta föräldrarnas grad av responsivitet. Någon association mellan grad av responsivitet och lektyp kunde inte påvisas hos de deltagande föräldrarna. För säkrare slutsatser kring kopplingen mellan responsivitet och lektyp krävs upprepade resultat från flera studier med större deltagarantal. Vidare forskning på området föreslås även undersöka om andra faktorer, såsom dagsform hos barn och förälder och mängden kommunikativa signaler från barnet, korrelerar med föräldrars grad av responsivitet.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Relatively little is known about communication of and with children with profound intellectual and multiple disabilities. The present study aimed to examine if parent responsivity were associated with differing play types in which parent and child interacted. Two children with profound intellectual and multiple disabilities and their parents participated. Twenty videos of parent-child interaction in play-activities were analyzed using the instrument The Responsive Augmentative and Alternative Communication Style Scale version 4 to assess parent responsivity. No association between degree of responsivity and play type could be found in the participating parents. Further studies with larger numbers of participants are required for safer conclusions about the association between responsivity and play type. Further research is proposed to also investigate whether other factors, such as current status of children and parents and the amount of communicative signals from the child, correlate with parent responsivity.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/67533
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Student essay (431.2Kb)
Datum
2021-02-03
Författare
Eriksson, Tove
Lotta, Andersson
Nyckelord
responsivitet, flerfunktionsnedsättning, lek, föräldra-barn-interaktion, tidig kommunikativ nivå
parental responsivity, profound intellectual and multiple disabilities, play, parent-child interaction, preverbal communication
Serie/rapportnr.
2019
328
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV