Visa enkel post

dc.contributor.authorEriksson, Tove
dc.contributor.authorLotta, Andersson
dc.date.accessioned2021-02-03T14:25:48Z
dc.date.available2021-02-03T14:25:48Z
dc.date.issued2021-02-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67533
dc.descriptionRelatively little is known about communication of and with children with profound intellectual and multiple disabilities. The present study aimed to examine if parent responsivity were associated with differing play types in which parent and child interacted. Two children with profound intellectual and multiple disabilities and their parents participated. Twenty videos of parent-child interaction in play-activities were analyzed using the instrument The Responsive Augmentative and Alternative Communication Style Scale version 4 to assess parent responsivity. No association between degree of responsivity and play type could be found in the participating parents. Further studies with larger numbers of participants are required for safer conclusions about the association between responsivity and play type. Further research is proposed to also investigate whether other factors, such as current status of children and parents and the amount of communicative signals from the child, correlate with parent responsivity.sv
dc.description.abstractKommunikation hos och med barn med flerfunktions-nedsättningar är ett begränsat utforskat område. Föreliggande studie syftade till att undersöka om grad av responsivitet hos föräldrar till barn med flerfunktionsnedsättningar kunde associeras med vilken typ av lek de samspelade i. I studien deltog två dyader bestående av barn med flerfunktionsnedsättningar och deras föräldrar. Tjugo filminspelningar av föräldra-barninteraktion i lekaktivitet analyserades. Bedömningsinstrumentet The Responsive Augmentative and Alternative Communication Style Scale version 4 användes för att skatta föräldrarnas grad av responsivitet. Någon association mellan grad av responsivitet och lektyp kunde inte påvisas hos de deltagande föräldrarna. För säkrare slutsatser kring kopplingen mellan responsivitet och lektyp krävs upprepade resultat från flera studier med större deltagarantal. Vidare forskning på området föreslås även undersöka om andra faktorer, såsom dagsform hos barn och förälder och mängden kommunikativa signaler från barnet, korrelerar med föräldrars grad av responsivitet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2019sv
dc.relation.ispartofseries328sv
dc.subjectresponsivitet, flerfunktionsnedsättning, lek, föräldra-barn-interaktion, tidig kommunikativ nivåsv
dc.subjectparental responsivity, profound intellectual and multiple disabilities, play, parent-child interaction, preverbal communicationsv
dc.titleResponsivitet hos föräldrar till barn med flerfunktionsnedsättningar: Spelar lektyp roll?sv
dc.title.alternativeResponsivity of parents of children with profound intellectual and multiple disabilities: Does play type matter?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post