• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn och föräldrars uppfattning om bildstöd inom barnsjukvård

Children’s and parents’ perception of pictorial support in pediatric care

Sammanfattning
Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur ett antal barn och deras föräldrar uppfattade att få tillgång till bildstöd i samband med sjukhusbesök. Halvstrukturerade intervjuer genomfördes med fyra barn i åldrarna 6–11 år och sex föräldrar, från totalt fyra familjer. Två av barnen hade autism. Data transkriberades och analyserades tematiskt. Resultaten visade att bildstöd underlättade förståelse för händelseförloppet och minskade känslor av oro hos både barn med och utan autism och föräldrar, samt att det ökade barnens delaktighet. Några barn uttryckte önskemål om bilder som de ansåg saknades i bildstöden. Det framgick också att en del bilder var svåra att förstå. Studiens resultat pekar mot att det finns ett behov av att vårdpersonal arbetar individualiserat och att de lyssnar på barns åsikter och behov gällande bildstöd. Fynden i denna intervjustudie med fyra familjer är dock inte generaliserbara och det behövs därmed vidare studier som involverar större grupper.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
This study aimed to investigate children’s and parents’ perceptions of pictorial support in connection to hospital visits. Semi-structured interviews were conducted with four children, aged 6–11 years, and six parents from a total of four families. Two of the children had autism. Data was transcribed and analyzed thematically. The results showed that pictorial support facilitated understanding of the course of events and reduced anxiety in both children with and without autism, and parents. The children’s participation also increased. Some children expressed wishes for pictures that were considered missing in the pictorial support. It also apppeared that some pictures were difficult to understand. The results of the present study indicate that there is a need for individualized care and that hospital staff should take children's opinions and needs into consideration regarding pictorial support. However, the findings of this study, involving interviews with four families, are not generalisable and thus further studies, involving larger groups, are needed.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/67537
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Student essay (566.2Kb)
Datum
2021-02-03
Författare
Lindbladh, Lisa
Schönberg, Caroline
Nyckelord
bildstöd, barnsjukvård, Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK), autism, tematisk analys
pictorial support, pediatric care, Augmentative and Alternative Communication (AAC), autism, thematic analysis
Serie/rapportnr.
2019
332
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV