• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Öppna frågor i interaktion mellan undersköterskor och personer med kommunikationsstörning på särskilda boenden för äldre

Open-ended questions in interaction between assistant nurses and people with communication disorders in long-term residential care

Abstract
Att som vårdgivare ställa öppna frågor har beskrivits som ett sätt att främja patientens delaktighet vilket är grundläggande för person-cen-trerad vård. Samtidigt visar forskning att öppna frågor kan vara problematiska i samtal med personer med kommunikationsstörning. Studien syftade till att undersöka hur undersköterskors öppna frågor kan hanteras i samtal med per-soner som har neurogena kommunikationsstörningar. Elva dyaders interaktion i vardagliga omvårdnadssituationer på särskilda boenden för äldre analysera-des med metoden Conversation Analysis. I materialet identifierades olika re-sponstyper från personen med kommunikationsstörning. Responsen föran-ledde ofta reparationssekvenser som undersköterskan initierade med slutna frågor för att kommunikativa projekt skulle kunna fullbordas. Studien visade att både öppna och slutna frågor kan fylla viktiga funktioner i samtal med per-soner med kommunikationsstörning. Resultaten visade på vikten av att under-sköterskor har förmåga att vara lyhörda för vilka frågetyper som lämpar sig bäst för samtalspartnern.
Degree
Student essay
Other description
Healthcare professionals asking open-ended questions has been de-scribed as a way of promoting the patient’s participation, which is fundamen-tal in person-centered care. At the same time research shows that open-ended questions may be problematic in conversations with people with communica-tion disorders. This study investigated the handling of open-ended questions in conversations with people with neurogenic communication disorders. The interaction of eleven dyads in everyday nursing situations in long-term resi-dential care was analyzed using Conversation Analysis. Different types of re-sponses from people with communication disorders were identified. The re-sponse often prompted repair initiated by the nurse with closed-ended ques-tions enabling the communicative projects to be completed. The study showed that open-ended and closed-ended question fill important functions in conver-sations with people with communication dis-orders. The results show the im-portance of assistant nurses having the ability to be responsive to the types of questions that are best suited for the inter-locutor.
URI
http://hdl.handle.net/2077/67542
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (613.6Kb)
Date
2021-02-03
Author
Lidskog, Emma
Grundström, Miriam
Keywords
Neurogena kommunikationsstörningar, särskilda boenden för äldre, öppna frågor, personcentrerad vård, Conversation Analysis
Neurogenic communication disorders, long-term residential care, open-ended questions, person-centered care, Conversation Analysis
Series/Report no.
2019
336
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV