Show simple item record

dc.contributor.authorFogelholm, Petra
dc.date.accessioned2021-02-05T13:10:36Z
dc.date.available2021-02-05T13:10:36Z
dc.date.issued2021-02-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67567
dc.description.abstractI syfte att förbättra formuleringen av meddelanden som uppmanar till klimatvänliga beteenden undersökte denna studie hur sidovinster, inramning av mål och social påverkan i förhållande till klimatbeteenden kan tänkas påverka människors attityd och utförande av dessa. Åtta informanter i åldrarna 23 till 43, varav sex män och två kvinnor, deltog i semistrukturerade intervjuer som utgick ifrån tre klimateffektiva beteenden; åka tåg, shoppa second hand och välja bort animalier. Informanternas svar tyder på att individens betydelse i klimatkampen behöver förtydligas och att det finns en övertro på information som motivation för beteenden. Meddelanden bör innehålla konkret information om hur och varför ett beteende bör utföras, en ekonomisk sidovinst och visa att individens val spelar roll.sv
dc.language.isoswesv
dc.title”Jag gör rätt av fel anledningar” – sidovinster och inramningar i klimatmeddelandensv
dc.title.alternative"I do the right thing for the wrong reasons" - co-benefits and framing in climate messagessv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/ Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record