”Jag gör rätt av fel anledningar” – sidovinster och inramningar i klimatmeddelanden
"I do the right thing for the wrong reasons" - co-benefits and framing in climate messages
Abstract
I syfte att förbättra formuleringen av meddelanden som
uppmanar till klimatvänliga beteenden undersökte denna studie hur sidovinster,
inramning av mål och social påverkan i förhållande till klimatbeteenden kan tänkas
påverka människors attityd och utförande av dessa. Åtta informanter i åldrarna 23
till 43, varav sex män och två kvinnor, deltog i semistrukturerade intervjuer som
utgick ifrån tre klimateffektiva beteenden; åka tåg, shoppa second hand och välja
bort animalier. Informanternas svar tyder på att individens betydelse i klimatkampen
behöver förtydligas och att det finns en övertro på information som motivation för
beteenden. Meddelanden bör innehålla konkret information om hur och varför ett
beteende bör utföras, en ekonomisk sidovinst och visa att individens val spelar roll.
Degree
Student essay