Show simple item record

dc.contributor.authorDalshagen-Eriksen, Hanna
dc.date.accessioned2021-02-08T12:49:58Z
dc.date.available2021-02-08T12:49:58Z
dc.date.issued2021-02-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67597
dc.description.abstractSyfte: Uppsatsens syfte är att öka förståelsen av ansvarsutkrävande i governancenätverk. Teori: Det teoretiska ramverket utgörs av teorin om governancenätverk (Sørensen & Torfing, 2006). Inom ramen för governancenätverk används en modell med för ansvarsutkrävande i governancenätverk (Esmark, 2007). Metod: Fallstudie av styrsystemet för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen. Kvalitativ textanalys av offentliga dokument genomfördes med hjälp av ett analysschema utvecklat utifrån modellen för ansvarsutkrävande i governancenätverk (Esmark, 2007). Aspekter från modellens tre kriterier inkludering, offentlighet och lyhördhet undersöktes. Resultat: Resultatet visar sammantaget få eller inga förutsättningar för ansvarsutkrävande i styrsystemet för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Traditionellt ansvarsutkrävande och moraliska valkretsar var mest framträdande inom kriteriet inkludering. Intern granskning inom nätverket och att det finns en ansvarsfördelning i nätverket var mest framträdande inom kriteriet offentlighet. Kriteriet lyhördhet visade att nätverkets aktörer har tydliga mandat men inga tillhörande sanktioner.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectGovernancenätverksv
dc.subjectDemokratiskt ansvarsutkrävandesv
dc.subjectKollektivtrafiksv
dc.titleVem har ansvaret i ett nätverk? En kvalitativ studie om ansvarsutkrävande och governancenätverk inom det regionala politikområdet kollektivtrafik.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/School of Public Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Förvaltningshögskolanswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record