dc.contributor.author | Dalshagen-Eriksen, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2021-02-08T12:49:58Z | |
dc.date.available | 2021-02-08T12:49:58Z | |
dc.date.issued | 2021-02-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/67597 | |
dc.description.abstract | Syfte: Uppsatsens syfte är att öka förståelsen av ansvarsutkrävande i governancenätverk.
Teori: Det teoretiska ramverket utgörs av teorin om governancenätverk (Sørensen & Torfing, 2006). Inom ramen för governancenätverk används en modell med för ansvarsutkrävande i governancenätverk (Esmark, 2007). Metod: Fallstudie av styrsystemet för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen. Kvalitativ textanalys av offentliga dokument genomfördes med hjälp av ett analysschema utvecklat utifrån modellen för ansvarsutkrävande i governancenätverk (Esmark, 2007). Aspekter från modellens tre kriterier inkludering, offentlighet och lyhördhet undersöktes.
Resultat: Resultatet visar sammantaget få eller inga förutsättningar för ansvarsutkrävande i styrsystemet för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Traditionellt ansvarsutkrävande och moraliska valkretsar var mest framträdande inom kriteriet inkludering. Intern granskning inom nätverket och att det finns en ansvarsfördelning i nätverket var mest framträdande inom kriteriet offentlighet. Kriteriet lyhördhet visade att nätverkets aktörer har tydliga mandat men inga tillhörande sanktioner. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Governancenätverk | sv |
dc.subject | Demokratiskt ansvarsutkrävande | sv |
dc.subject | Kollektivtrafik | sv |
dc.title | Vem har ansvaret i ett nätverk? En kvalitativ studie om ansvarsutkrävande och governancenätverk inom det regionala politikområdet kollektivtrafik. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/School of Public Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan | swe |
dc.type.degree | Student essay | |