dc.contributor.author | Worku, Gossayeneh | |
dc.date.accessioned | 2021-02-09T10:37:25Z | |
dc.date.available | 2021-02-09T10:37:25Z | |
dc.date.issued | 2021-02-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/67610 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur verksamma rektorer arbetar med pedagogiskt ledarskap inom förskoleklassverksamhet.
Teori: Studien tar uppolika ledarskapsteorier inspirerad av Lewin, från olika böcker som Maltén (1995) och Stensmo (2008).
Metod: Arbetet var grundad på fenomenologi/ hermeneutik kvalitativ forskning där semistrukturerade intervjuer användes som datainsamling metod och för att analysera data kategoriserades av transkriberade intervjumaterial till teman.
Resultat: Undersökningens resultat tyder på att det finns en dold överenskommelse om ett pedagogiskt ansvar mellan skolledare och förskoleklasslärarna i förskoleklassen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magister | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT20 IPS PDAU61 | sv |
dc.subject | dolda kontraktet | sv |
dc.subject | ledarstilar | sv |
dc.subject | auktoritär | sv |
dc.subject | demokratisk | sv |
dc.subject | låt-gå ledarskap | sv |
dc.subject | frivillig förskoleklass | sv |
dc.subject | pedagogiskt ledarskap i förskoleklassen | sv |
dc.title | PEDAGOGISKT LEDARSKAP I FÖRSKOLEKLASSEN | sv |
dc.title.alternative | En intervjustudie med verksamma rektorer om deras ledarskap i förskoleklassen | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |