Prestation på nonordsrepetition hos barn med kvarstående talstörning efter 6 års ålder
Nonword repetition performance in children with persisting speech sound disorders after the age of six years
Abstract
Syftet med föreliggande magisteruppsats var att undersöka prestation på nonordsrepetition hos 58 barn i åldrarna 6:0–16:8 med kvarstående talstörning. Nonordsrepetitionen gjordes med nonord ur Nya Nelli, transkriberades och bedömdes binärt samt i procent korrekta fonem. Studien har undersökt hur ålder, auditiv diskrimination, orofacial funktion samt nonordens konstruktion påverkar prestationen på nonordsrepetition. Genom korrelationsanalys observerades ett samband mellan ökad ordlängd och prestation på nonordsrepetition. Det fanns också en signifikant korrelation mellan ålder, nonordsrepetition, auditiv diskrimination och orofacial funktion. Regressionsanalys visade att auditiv diskrimination, följt av ålder och orofacial funktion, var de variabler som starkast förklarar variationen i prestation på nonordsrepetition. Tillsammans förklarade de tre variablerna 35% av variansen. Resultaten i studien visar att nonordsrepetition varit en svår uppgift för den här gruppen, där flertalet har samexisterande svårigheter. Författarna vill belysa vikten av att göra en numerisk bedömning utöver en binär bedömning av nonordsrepetitionen.
Degree
Student essay
Other description
The aim of the present study was to investigate nonword repetition performance in 58 children between 6:0–16:8 years of age with persisting speech sound disorders. The nonword repetition was administered with nonwords from the Swedish test Nya Nelli. Transcriptions of the nonwords were executed and assessed binarily and in percent phonemes correct. The study investigated how age, nonword discrimination, orofacial function and the construction of the nonwords affected the performance of nonword repetition. Correlation was found between word length and performance on nonword repetition. Correlations were also found between age, nonword repetition, nonword discrimination, and orofacial function. Regression analysis showed that nonword discrimination, followed by age and orofacial function explained the variation in performance of nonword repetition and together they explained 35% of the variance. The results show that the task was difficult for this group of children, where co-existing disorders are frequent, and that a numerical assessment is preferable.
Collections
View/ Open
Date
2021-02-12Author
Sigvant, Josefine
Rane, Matilda
Keywords
nonordsrepetition, PPC, auditiv diskrimination, orofacial funktion, talstörning
nonword repetition, PPC, nonword discrimination, orofacial function, speech sound disorders
Series/Report no.
2020
339
Language
swe