Återberättarförmågan hos fem- och sexåriga en- och flerspråkiga barn med tidigt identifierad språkstörning
Narrative retelling in five and six year old monolingual and multilingual children with early identified language impairment
Abstract
I föreliggande studie undersöktes återberättande med
Bussagan hos fem- och sexåriga en- och flerspråkiga barn med tidigt
identifierad språkstörning. Deltagarnas återberättande bedömdes med
Bussagan och Narrative Assessment Profile (NAP). Genomsnittligt
presterade gruppen -2,3 standardavvikelser ( SD ) på Information, - 1,07 SD
på Bisatser och -0,80 SD på Satslängd. Resultatet visade att de enspråkiga
barnen presterade signifikant högre än de flerspråkiga barnen gällande
Information, Upprätthållande av ämnet (NAP 1), Händelsesekvenserin g
( NAP 3) , Kohesion av konjunktioner ( NAP 5), Flyt (NAP 6) och NAP total.
Signifikanta samband fanns mellan Bussagans parameter Information och
NAPs dimensioner NAP 1, NAP 3 och NAP Total . Studiens resultat kan
bidra med en ökad kunskap inom det logopediska fältet gällande
återberättarförmågan hos en- och flerspråkiga barn med språkstörning. En
begränsning i studien är att flerspråkiga barn bedömdes med enspråkiga
testnormer. I framtida studier efterfrågas flerspråkiga normer alternativt
dynamisk bedömning.
Degree
Student essay
Other description
The present study investigated narrative retelling with the Bus
story test in five and six-year-old monolingual and multilingual children
with early identified developmental language disorder (DLD). The
participant’s retelling was assessed with The Bus Story Test and Narrative
Assessment Profile (NAP). The average performance in the whole group was
below 2 standard deviations (SD) on Information, below 1 SD on
Subordinate clauses and -0,80 SD on Sentence Length. The result showed
that monolingual children scored higher than multilingual children on
Information, Topic maintenance (NAP 1), Event sequencing (NAP 3),
Conjunctive cohesion (NAP 5), Fluency (NAP 6) and NAP Total. Significant
correlation was found between Information from The Bus Story test and
NAP 1, NAP 3 and NAP total. The current study and its result can contribute
to increased knowledge in the field of speech and language pathology
regarding narrative retelling in monolingual and multilingual children with
DLD. One limitation of the study is that multilingual children were judged
according to monolingual test norms. In future studies, multilingual norms
are warranted and dynamic assessment could be of interest.
Collections
View/ Open
Date
2021-02-12Author
Dahl Barre, Lova
Forslund, Hanna
Keywords
Återberättande, barn, flerspråkighet, språkstörning, Bussagan, NAP
Narrative retelling, children, multilingualism, Developmental language disorder, Bus story test, NAP
Series/Report no.
2020
341
Language
swe