• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Återberättarförmågan hos fem- och sexåriga en- och flerspråkiga barn med tidigt identifierad språkstörning

Narrative retelling in five and six year old monolingual and multilingual children with early identified language impairment

Abstract
I föreliggande studie undersöktes återberättande med Bussagan hos fem- och sexåriga en- och flerspråkiga barn med tidigt identifierad språkstörning. Deltagarnas återberättande bedömdes med Bussagan och Narrative Assessment Profile (NAP). Genomsnittligt presterade gruppen -2,3 standardavvikelser ( SD ) på Information, - 1,07 SD på Bisatser och -0,80 SD på Satslängd. Resultatet visade att de enspråkiga barnen presterade signifikant högre än de flerspråkiga barnen gällande Information, Upprätthållande av ämnet (NAP 1), Händelsesekvenserin g ( NAP 3) , Kohesion av konjunktioner ( NAP 5), Flyt (NAP 6) och NAP total. Signifikanta samband fanns mellan Bussagans parameter Information och NAPs dimensioner NAP 1, NAP 3 och NAP Total . Studiens resultat kan bidra med en ökad kunskap inom det logopediska fältet gällande återberättarförmågan hos en- och flerspråkiga barn med språkstörning. En begränsning i studien är att flerspråkiga barn bedömdes med enspråkiga testnormer. I framtida studier efterfrågas flerspråkiga normer alternativt dynamisk bedömning.
Degree
Student essay
Other description
The present study investigated narrative retelling with the Bus story test in five and six-year-old monolingual and multilingual children with early identified developmental language disorder (DLD). The participant’s retelling was assessed with The Bus Story Test and Narrative Assessment Profile (NAP). The average performance in the whole group was below 2 standard deviations (SD) on Information, below 1 SD on Subordinate clauses and -0,80 SD on Sentence Length. The result showed that monolingual children scored higher than multilingual children on Information, Topic maintenance (NAP 1), Event sequencing (NAP 3), Conjunctive cohesion (NAP 5), Fluency (NAP 6) and NAP Total. Significant correlation was found between Information from The Bus Story test and NAP 1, NAP 3 and NAP total. The current study and its result can contribute to increased knowledge in the field of speech and language pathology regarding narrative retelling in monolingual and multilingual children with DLD. One limitation of the study is that multilingual children were judged according to monolingual test norms. In future studies, multilingual norms are warranted and dynamic assessment could be of interest.
URI
http://hdl.handle.net/2077/67702
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (406.2Kb)
Date
2021-02-12
Author
Dahl Barre, Lova
Forslund, Hanna
Keywords
Återberättande, barn, flerspråkighet, språkstörning, Bussagan, NAP
Narrative retelling, children, multilingualism, Developmental language disorder, Bus story test, NAP
Series/Report no.
2020
341
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV