• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Återberättarförmågan hos fem- och sexåriga en- och flerspråkiga barn med tidigt identifierad språkstörning

Narrative retelling in five and six year old monolingual and multilingual children with early identified language impairment

Sammanfattning
I föreliggande studie undersöktes återberättande med Bussagan hos fem- och sexåriga en- och flerspråkiga barn med tidigt identifierad språkstörning. Deltagarnas återberättande bedömdes med Bussagan och Narrative Assessment Profile (NAP). Genomsnittligt presterade gruppen -2,3 standardavvikelser ( SD ) på Information, - 1,07 SD på Bisatser och -0,80 SD på Satslängd. Resultatet visade att de enspråkiga barnen presterade signifikant högre än de flerspråkiga barnen gällande Information, Upprätthållande av ämnet (NAP 1), Händelsesekvenserin g ( NAP 3) , Kohesion av konjunktioner ( NAP 5), Flyt (NAP 6) och NAP total. Signifikanta samband fanns mellan Bussagans parameter Information och NAPs dimensioner NAP 1, NAP 3 och NAP Total . Studiens resultat kan bidra med en ökad kunskap inom det logopediska fältet gällande återberättarförmågan hos en- och flerspråkiga barn med språkstörning. En begränsning i studien är att flerspråkiga barn bedömdes med enspråkiga testnormer. I framtida studier efterfrågas flerspråkiga normer alternativt dynamisk bedömning.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The present study investigated narrative retelling with the Bus story test in five and six-year-old monolingual and multilingual children with early identified developmental language disorder (DLD). The participant’s retelling was assessed with The Bus Story Test and Narrative Assessment Profile (NAP). The average performance in the whole group was below 2 standard deviations (SD) on Information, below 1 SD on Subordinate clauses and -0,80 SD on Sentence Length. The result showed that monolingual children scored higher than multilingual children on Information, Topic maintenance (NAP 1), Event sequencing (NAP 3), Conjunctive cohesion (NAP 5), Fluency (NAP 6) and NAP Total. Significant correlation was found between Information from The Bus Story test and NAP 1, NAP 3 and NAP total. The current study and its result can contribute to increased knowledge in the field of speech and language pathology regarding narrative retelling in monolingual and multilingual children with DLD. One limitation of the study is that multilingual children were judged according to monolingual test norms. In future studies, multilingual norms are warranted and dynamic assessment could be of interest.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/67702
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Student essay (406.2Kb)
Datum
2021-02-12
Författare
Dahl Barre, Lova
Forslund, Hanna
Nyckelord
Återberättande, barn, flerspråkighet, språkstörning, Bussagan, NAP
Narrative retelling, children, multilingualism, Developmental language disorder, Bus story test, NAP
Serie/rapportnr.
2020
341
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV