dc.contributor.author | Lybing, Cecilia | |
dc.contributor.author | Törngren, Louise | |
dc.date.accessioned | 2021-02-12T16:00:39Z | |
dc.date.available | 2021-02-12T16:00:39Z | |
dc.date.issued | 2021-02-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/67705 | |
dc.description | This study aimed to investigate speech and language pathologist’s (SLPs) experiences when implementing augmentative and alternative communication (AAC) with children and adolescents with profound intellectual and multiple disabilities. Five SLPs participated in individual, semi-structured interviews. A thematic analysis was conducted which resulted in three main themes: SLPs expertise, Collaboration in the network and Conditions for implementation. The results show that SLPs apply multimodal alternatives methods for communication and the importance of setting small goals. It also appeared that time, lack of knowledge about communication in the network and the child's health status are obstacles during implementation of AAC. The time aspect relates to the organizational resource of the SLPs and the parents' ability to set aside time. Time from a child's perspective is related to slow development, other health contacts and medical factors that influence implementation. The result of the study indicate that intervention need to have a long-term perspective. | sv |
dc.description.abstract | Studiens syfte var att inhämta habiliteringslogopedernas kliniska erfarenhet och kunskap om implementering av alternativ och kompletterande kommunikation till barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning. Studien genomfördes med halvstrukturerade intervjuer med fem habliteringslogopeder. Data transkriberades och en tematisk analys genomfördes, som utmynnade i tre huvudteman: Logopedens expertis, Samverkan i nätverket och Villkor för implementering. Resultatet visar att logopederna arbetar multimodalt gällande alternativa kommunikationsmetoder och belyser vikten av att sätta små mål. Resultatet visade även att tid, avsaknad av baskunskap om kommunikation och barnets hälsotillstånd påverkar implementeringen. Tidsaspekten berör logopedens organisatoriska resurser och föräldrars möjlighet att avsätta tid. Tid ur ett barnperspektiv berör långsam utveckling, andra vårdkontakter och medicinska faktorer som påverkar implementeringen. Ofta erbjuds det begränsade antal behandlingstillfällen över kortare tid som kan påverka implementeringen negativt. Resultat i studien visar att insatser kring målgruppen behöver ske över tid och att logopeden tillsammans med nätverket behöver ha ett långsiktigt perspektiv. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2020 | sv |
dc.relation.ispartofseries | 344 | sv |
dc.subject | flerfunktionsnedsättning, alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), logoped, barn- och ungdomshabilitering, tematisk analys | sv |
dc.subject | profound intellectual and multiple disabilities, augmentative alternative communication (AAC), speech and language pathologist (SLP), child and youth habilitation, thematic analysis | sv |
dc.title | Implementering av AKK för barn och ungdomar som har flerfunktionsnedsättning - en studie av habiliteringslogopeders erfarenhet | sv |
dc.title.alternative | Implementing AAC with children and adolescents with multiple disabilities - a study of speech and language pathologist experiences | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi | swe |
dc.contributor.department | Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology | en |
dc.type.degree | Student essay | |