• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stavning, morfologi och redigeringar i sammanhängande skrift gjorda av personer med afasi - En jämförande studie

Spelling, morphology and editing in connected writing produced by persons with aphasia - A comparative study

Sammanfattning
föreliggande studie undersöktes hur skrivna bildeliciterade texter skiljde sig mellan 16 personer med afasi och en referensgrupp på 26 personer utan neurologisk skada gällande stavfel, morfologiska fel, ordutbyten och okänt målord, och hur skrivprocesserna skiljde sig mellan grupperna relaterat till redigeringsstrategier. Detta skedde med arbetsmetoden keystroke logging. Resultaten visade att Afasigruppens texter innehöll en signifikant större andel fel gällande alla undersökta kategorier i de färdiga texterna. Vidare var skillnaderna grupperna emellan större gällande morfologi än stavning vilket pekar mot att denna nivå vid textproduktion är känslig för afasisymtom, och således intressant att analysera vid diagnosticering av afasi. Afasigruppen redigerade en signifikant större andel av sina ord än Referensgruppen. Dock såg redigeringsstrategierna relativt lika ut mellan grupperna. Tidigare forskning som analyserat redigeringsstrategier utifrån andra skrivuppgifter har funnit större kvalitativa skillnader varför resultaten indikerar att skrivuppgiften har inverkan på redigeringsstrategier gällande personer med afasi och personer utan neurologisk skada.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
In this study picture elicited written texts were examined and compared between a group of 16 persons with aphasia and 25 persons without neurological disease in terms of spelling errors, morphological errors, word substitutions and unknown target words, and also how the writing processes were distinguished between the groups in terms of edits. This analysis was done with the working method keystroke logging. The results showed that the Aphasia-group produced significantly more errors related to all the categories in the final text. The differences between the groups were greater related to the morphological errors than to the spelling errors which indicate that this level is sensitive to aphasic symptoms regarding written connected texts and that a morphological analysis could be of interest in diagnostic work related to aphasic symptoms. The Aphasia-group edited a significantly larger proportion of the words compared to the Reference-group. However, the editing strategies between the groups were quite similar. Previous research which has analyzed editing strategies regarding connected writing which were carried out with other types of writing tasks has found bigger qualitative differences. This indicates that the type of administered task has an impact on the editing strategies for both persons with aphasia and persons without neurological disease.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/67707
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Student essay (783.9Kb)
Datum
2021-02-12
Författare
Elisson, Martin
Nyckelord
afasi, sammanhängande skrift, skrivprocesser, stav- och morfologiska fel, keystroke logging
aphasia, connected writing, writing processes, spelling and morphological errors, keystroke logging
Serie/rapportnr.
2020
346
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV