Show simple item record

dc.contributor.authorLöfstedt, Matilda
dc.contributor.authorHellman, Astrid
dc.date.accessioned2021-02-12T16:20:34Z
dc.date.available2021-02-12T16:20:34Z
dc.date.issued2021-02-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67708
dc.descriptionI dagens samhälle ställs stora krav på människors läs- och skrivförmåga. Studier har visat att barn med dyslexi löper större risk att utveckla depression och ångest än andra barn. Man eftersträvar därför ett tids- och kostnadseffektivt screeninginstrument för att identifiera dyslexi i tidig ålder. Föreliggande studie syftar till att vidare undersöka och utvärdera om föräldraskattningsformuläret Short dyslexia Scale (SDS) kan identifiera dyslexi hos skolbarn. Studien inkluderar en dyslexigrupp och en kontrollgrupp där barnens föräldrar fått fylla i frågeformuläret. Poäng från ett standardiserat ordavkodningstest samt hörförståelsetest samlades också in. Studiens resultat visar att SDS kan identifiera dyslexi hos skolbarn då det visade signifikanta skillnader mellan grupperna och inget överlapp i enskilda resultat. Det blev stor skillnad i prestation mellan grupperna på testning samt deras resultat överensstämde väl med föräldrarnas skattningar.sv
dc.description.abstractIn today's society, great demands are placed on people’s reading and writing ability. Studies have shown that children with dyslexia are at greater risk of developing depression and anxiety than other children. Therefore, a time and costeffective screening instrument is needed to identify dyslexia at an early age. The present study aims to further investigate and evaluate whether dyslexia can be identified in school children through the parental questionnaire Short Dyslexia Scale (SDS). The study includes a dyslexia group and a control group where the parents filled out the questionnaire. Scores from a standardized word decoding test and listening comprehension test were also collected. The study’s results show that SDS can be used to identify dyslexia in school children as it showed significant differences between the groups and no overlap in individual results. There was a large difference in performance between the groups on testing and their test results were in good agreement with the parents’ SDS ratings.sv
dc.language.isoengsv
dc.relation.ispartofseries2020sv
dc.relation.ispartofseries347sv
dc.subjectdyslexia, screening, parental questionnaire, diagnosis, readingsv
dc.subjectdyslexi, screening, föräldraskattningsformulär, diagnos, läsningsv
dc.titleCan a parental questionnaire about children’s reading ability identify dyslexia in school children?sv
dc.title.alternativeKan ett föräldraskattningsformulär om barns läsförmåga identifiera dyslexi hos skolbarn?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record