• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Can a parental questionnaire about children’s reading ability identify dyslexia in school children?

Kan ett föräldraskattningsformulär om barns läsförmåga identifiera dyslexi hos skolbarn?

Abstract
In today's society, great demands are placed on people’s reading and writing ability. Studies have shown that children with dyslexia are at greater risk of developing depression and anxiety than other children. Therefore, a time and costeffective screening instrument is needed to identify dyslexia at an early age. The present study aims to further investigate and evaluate whether dyslexia can be identified in school children through the parental questionnaire Short Dyslexia Scale (SDS). The study includes a dyslexia group and a control group where the parents filled out the questionnaire. Scores from a standardized word decoding test and listening comprehension test were also collected. The study’s results show that SDS can be used to identify dyslexia in school children as it showed significant differences between the groups and no overlap in individual results. There was a large difference in performance between the groups on testing and their test results were in good agreement with the parents’ SDS ratings.
Degree
Student essay
Other description
I dagens samhälle ställs stora krav på människors läs- och skrivförmåga. Studier har visat att barn med dyslexi löper större risk att utveckla depression och ångest än andra barn. Man eftersträvar därför ett tids- och kostnadseffektivt screeninginstrument för att identifiera dyslexi i tidig ålder. Föreliggande studie syftar till att vidare undersöka och utvärdera om föräldraskattningsformuläret Short dyslexia Scale (SDS) kan identifiera dyslexi hos skolbarn. Studien inkluderar en dyslexigrupp och en kontrollgrupp där barnens föräldrar fått fylla i frågeformuläret. Poäng från ett standardiserat ordavkodningstest samt hörförståelsetest samlades också in. Studiens resultat visar att SDS kan identifiera dyslexi hos skolbarn då det visade signifikanta skillnader mellan grupperna och inget överlapp i enskilda resultat. Det blev stor skillnad i prestation mellan grupperna på testning samt deras resultat överensstämde väl med föräldrarnas skattningar.
URI
http://hdl.handle.net/2077/67708
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (9.157Mb)
Date
2021-02-12
Author
Löfstedt, Matilda
Hellman, Astrid
Keywords
dyslexia, screening, parental questionnaire, diagnosis, reading
dyslexi, screening, föräldraskattningsformulär, diagnos, läsning
Series/Report no.
2020
347
Language
eng
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV