• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effektiv informationshantering vid fastighetsförvaltning och dess kostnadspåverkan

Abstract
Digitalisering är en fas som alla branscher har mött eller kommer att möta. I den konservativa samhällsbyggnadsbranschen så är digitalisering något som ständigt märks av mer och mer. Fastighetsbolag är sist att implementera effektivare hantering av information och på så sätt så står bolag inom denna bransch framför stora förändringar. Målet för fastighetsbolag är att förvalta sina fastigheter kostnadseffektivt och till högre standard för att deras kunder skall vara nöjda. Vilka förändringar behöver bolagen genomgå för att tillsammans med effektivare informationshantering minska kostnaderna för sina processer och samtidigt öka kundvärde i längden? Studien undersöker denna fråga i form av en kvalitativ intervjustudie med respondenter från fastighetsbolag, branschöverskridande bolag och entreprenadbolag. Detta resulterade i beskrivande svar gällande förändringar inom informationstillgänglighet, platsbesök, interaktion mellan aktörer, affärsutveckling och branschens framtid. Analysen av respondenternas svar i kombination med bakomliggande teori visar på ett behov av förändring inom fastighetsbranschen där processer rör sig från att vara reaktiva till mer proaktiva vid implementering av effektivare informationshantering. Det är svårt att se om förändringen kommer att minska de totala kostnaderna för bolagen, men däremot sker ett skifte från analoga till digitala kostnader vilket kan öka kundvärde. Studien resulterar i att nya positioner i förvaltningsprocessen uppmanas att startas för att kunna möta förändringarna och bättre kunna kapitalisera på förändringen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/67834
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_67834_1.pdf (436.5Kb)
Date
2021-02-24
Author
Paldeak, Daniel
Halleröd, Oscar
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
20/21:4
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV