BLOOD-REDWASHING - En kritisk innehållsanalys av kvinnokroppens representation för kommersiellt syfte och PR i en kampanj av Libresse
Abstract
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och kartlägga hur
kvinnokroppen och dess funktioner framställs i PR- och
reklamsammanhang för företag som säljer hygienprodukter för kvinnor,
specifikt Libresse.
Teori: Feminism vs. postfeminism, PR-kritik, socialsemiotik
Metod: Kritisk diskursanalys (CDA), multimodal innehållsanalys, kritisk PR-analys
Material: Studien baseras på material från Libresse kampanj Wombstories. En
kampanjvideo på 3 minuter och 18 sekunder kombinerat med text- och
bildmaterial hämtat från hemsidan; kampanjens huvudsida samt åtta
stycken artiklar kopplade till kampanjen.
Resultat: Resultat visar på att Libresse till skillnad från i sina tidigare kampanjer valt
att adressera frågor och ämnen som är kopplade till kvinnokroppen men
som inte är direkt kopplade till mens eller det kvinnliga könet. Det finns
en viss bredd i den tematiska och demografiska representationen men
bland annat marginaliserade grupper förblir underrepresenterade, till
exempel transpersoner eller personer med funktionsvariationer.
Övergripande är Wombstories en kampanj med tydligt närvarande CSR
eftersom de tar upp och behandlar ämnen som inte är direkt kopplade till
deras produkter eller verksamhet men är teman som berör deras kunder
och målgrupper.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-03-04Author
Drotz, Klara
Keywords
Feminism, postfeminism, kvinnokroppens framställning/roll i medier, PR-kritik, Corporate Social Responsibility (CSR), kommersialiserad hållbarhet
Series/Report no.
1132
Language
swe