dc.contributor.author | Ericsson, Carola | |
dc.contributor.author | Johansson, Lena | |
dc.date.accessioned | 2021-03-04T11:16:13Z | |
dc.date.available | 2021-03-04T11:16:13Z | |
dc.date.issued | 2021-03-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/67978 | |
dc.description | Background: Being diagnosed with a chronic disease such as inflammatory bowel disease creates a change in several dimensions of life. It can be a physical change due to for example surgical scars or a stoma with a change in body perception or the impact that a relapse gives. It can also be about psychological influence when the patient doesn’t recognize themselves or the feeling of not being normal. It can be worrying about complications, thoughts about the future or meeting a partner. How the disease will affect opportunities to complete education and professional work. To deal with chronic disease such as IBD, and to be able to conduct examinations and treatments, knowledge is needed. For patients with IBD it ́s a lifelong learning. Aim: The aim is to investigate which basis for learning and what knowledge patients with IBD require in order to manage their disease. Method: Literature review with synthesis of the result in qualitative studies. Result: The study has shown that patients with inflammatory bowel disease need a situational learning when they are receptive to new knowledge. Only then can knowledge-based and experience-based learning take place and the patient can develop their knowledge in order to better manage their illness. Conclusion: This study has shown that situational learning is essential for patients with IBD and seen as a prerequisit to be able to acquire new knowledge. | sv |
dc.description.abstract | Bakgrund: Att diagnosticeras med en kronisk sjukdom som inflammatorisk tarmsjukdom(IBD) innebär en förändring i flera dimensioner av livet. Det kan vara en fysisk förändring på grund av exempelvis operationsärr eller stomi med förändrad kroppsuppfattning eller den påverkan ett skov ger. Det kan handla om psykisk påverkan när patienten inte känner igen sig eller inte känner sig normal. Det kan handla om oro för komplikationer, tankar om framtiden eller att träffa en partner. Hur sjukdomen kommer att påverka möjligheten till att genomföra utbildning och yrkesarbete. För att hantera en kronisk diagnos som IBD, klara av att genomföra undersökningar och behandlingar behövs kunskap vilket för patienter med IBD innebär ett livslångt lärande. Syfte: Syftet är att undersöka förutsättningar för lärande och vilken kunskap patienter med IBD efterfrågar för att kunna hantera sin sjukdom. Metod: Litteraturöversikt med syntes av resultatet i kvalitativa studier. Resultat: Uppsatsen har visat att patienter med IBD har behov av situationsanpassat lärande när de är mottagliga för ny kunskap. Först därefter kan det kunskapsbaserade samt erfarenhetsbaserade lärandet ta vid och där patienten kan utveckla sina kunskaper för att bättre kunna hantera sin sjukdom. Slutsats: Uppsatsen har visat att situationsanpassat lärande är väsentligt och får ses som en förutsättning för att patienter med IBD ska kunna tillägna sig ny kunskap. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Inflammatorisk tarmsjukdom | sv |
dc.subject | Mb Crohn | sv |
dc.subject | Ulcerös kolit | sv |
dc.subject | Kunskap | sv |
dc.subject | Lärande | sv |
dc.subject | Personcentrerad vård | sv |
dc.subject | Kvalitativ design | sv |
dc.title | Situationsanpassat lärande, patienters behov av kunskap vid inflammatorisk tarmsjukdom | sv |
dc.title.alternative | Situational learning, patients need for knowledge in inflammatory bowel disease | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |