Show simple item record

dc.contributor.authorSundberg, Nicklas
dc.date.accessioned2021-03-16T12:58:53Z
dc.date.available2021-03-16T12:58:53Z
dc.date.issued2021-03-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68078
dc.description.abstractDen här uppsatsens syfte är breddning av lärares förståelse av den mänskliga rättigheten till allsidighet eller pluralism i Sveriges utbildningssystem och barns rätt till andlig utveckling i skolan, utifrån kristen övertygelse och andlighet, och fördjupat i hem- och konsumentkunskap, HKK. Metoden är ideologi- och narrativanalys med normativ metod. Materialet utgörs av texter ur kurslitteratur. Teori hämtas från relevanta juridik, tidigare forskning och filosofi. Analysen beskriver och diskuterar nuläget och brister text för text, utifrån allsidighet och andlig utveckling, med fokus på kristnas rätt till sitt perspektiv. Den första slutsatsen är att det finns en brist allsidighet genom en implicit sekulär norm. Den andra är att det behövs mer tros- och livsåskådningsmässigt normkritisk teori och grundsyn, genom bland annat mer kunskap från tros- och livsåskådningsvetenskap. Avslutningsvis diskuteras risker med bristen på allsidighet, steg för mer tros- och livsåskådningsmässig normkritik och för barns andliga och moraliska utveckling relevant kunskap. Det ges också förslag på vidare forskning för att stödja lärare i allsidig undervisning, hälsofrämjande skolutveckling och olika elevers andliga utveckling.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectandlig utvecklingsv
dc.subjectbarns rättsv
dc.subjecthem- och konsumentkunskapsv
dc.subjectreligionsfilosofisv
dc.subjectandlig utbildningsv
dc.subjectkristendomsv
dc.subjectsekularismsv
dc.subjectnormkritiksv
dc.subjectpedagogisk grundsynsv
dc.subjectfostransv
dc.titleAllsidighet och andlig utveckling i HKK* Ideologisk- och narrativanalys av lärarutbildningstexter *Hem- och konsumentkunskapsv
dc.title.alternativePluralism and Spiritual Development in Home Economic Ideological and Narrative Analysis of Teacher Education Textssv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and Religioneng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record