• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Kandidatuppsater / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Kandidatuppsater / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Allsidighet och andlig utveckling i HKK* Ideologisk- och narrativanalys av lärarutbildningstexter *Hem- och konsumentkunskap

Pluralism and Spiritual Development in Home Economic Ideological and Narrative Analysis of Teacher Education Texts

Abstract
Den här uppsatsens syfte är breddning av lärares förståelse av den mänskliga rättigheten till allsidighet eller pluralism i Sveriges utbildningssystem och barns rätt till andlig utveckling i skolan, utifrån kristen övertygelse och andlighet, och fördjupat i hem- och konsumentkunskap, HKK. Metoden är ideologi- och narrativanalys med normativ metod. Materialet utgörs av texter ur kurslitteratur. Teori hämtas från relevanta juridik, tidigare forskning och filosofi. Analysen beskriver och diskuterar nuläget och brister text för text, utifrån allsidighet och andlig utveckling, med fokus på kristnas rätt till sitt perspektiv. Den första slutsatsen är att det finns en brist allsidighet genom en implicit sekulär norm. Den andra är att det behövs mer tros- och livsåskådningsmässigt normkritisk teori och grundsyn, genom bland annat mer kunskap från tros- och livsåskådningsvetenskap. Avslutningsvis diskuteras risker med bristen på allsidighet, steg för mer tros- och livsåskådningsmässig normkritik och för barns andliga och moraliska utveckling relevant kunskap. Det ges också förslag på vidare forskning för att stödja lärare i allsidig undervisning, hälsofrämjande skolutveckling och olika elevers andliga utveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/68078
Collections
  • Kandidatuppsater / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
View/Open
gupea_2077_68078_1.pdf (959.7Kb)
Date
2021-03-16
Author
Sundberg, Nicklas
Keywords
andlig utveckling
barns rätt
hem- och konsumentkunskap
religionsfilosofi
andlig utbildning
kristendom
sekularism
normkritik
pedagogisk grundsyn
fostran
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV