Allsidighet och andlig utveckling i HKK* Ideologisk- och narrativanalys av lärarutbildningstexter *Hem- och konsumentkunskap
Pluralism and Spiritual Development in Home Economic Ideological and Narrative Analysis of Teacher Education Texts
Abstract
Den här uppsatsens syfte är breddning av lärares förståelse av den mänskliga rättigheten
till allsidighet eller pluralism i Sveriges utbildningssystem och barns rätt till andlig
utveckling i skolan, utifrån kristen övertygelse och andlighet, och fördjupat i hem- och
konsumentkunskap, HKK. Metoden är ideologi- och narrativanalys med normativ metod.
Materialet utgörs av texter ur kurslitteratur. Teori hämtas från relevanta juridik, tidigare
forskning och filosofi. Analysen beskriver och diskuterar nuläget och brister text för text,
utifrån allsidighet och andlig utveckling, med fokus på kristnas rätt till sitt perspektiv. Den
första slutsatsen är att det finns en brist allsidighet genom en implicit sekulär norm. Den
andra är att det behövs mer tros- och livsåskådningsmässigt normkritisk teori och
grundsyn, genom bland annat mer kunskap från tros- och livsåskådningsvetenskap.
Avslutningsvis diskuteras risker med bristen på allsidighet, steg för mer tros- och
livsåskådningsmässig normkritik och för barns andliga och moraliska utveckling relevant
kunskap. Det ges också förslag på vidare forskning för att stödja lärare i allsidig
undervisning, hälsofrämjande skolutveckling och olika elevers andliga utveckling.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2021-03-16Author
Sundberg, Nicklas
Keywords
andlig utveckling
barns rätt
hem- och konsumentkunskap
religionsfilosofi
andlig utbildning
kristendom
sekularism
normkritik
pedagogisk grundsyn
fostran
Language
swe