Att konstnärligt kurera konsertproduktion under en pandemi.
Sammanfattning
En reflektion kring nya format och förändrade förutsättningar gällande att kurera och presentera produktioner i konsertformat under pandemins år 2020 där digitala som fysiska rumsligheter möts.
Med stöd av
Göteborg Artist Center, Göteborg Wind Orchestra, The Music Gallery, Cryptic, Högskolan för Scen och Musik, Gaudeamus, November music, Utomjordiska, GSO/Gageego!, Göteborgs stad, Kulturrådet, Västra Götalandsregionen,
Helge Ax:son Johnsons stiftelse, Stiftelsen Wilhelm och Martina Lundgrens Understödsfond, Kulturens studieförbund
Beskrivning av projektet
Se bifogad pdf.
Benämmning och beskrivning av återgivna delverk
Konstnärlig förproduktion –samverkan –kommunikation-logistik -rumslig produktion -konsertgenomförande –digital överföring –publikkontakt.
Typ av arbete
Konsertproduktion -Musikfestival
Offentliggjord i
Högskolan för scen och musik
Länk till verkets webbplats
www: https://gas-festival.com/gas-2020/program/#11-10
Övrig beskrivning
Erfarenheter som finns som mervärde är att samproduktioner internationellt, att samarbeta med andra festivaler och kuratorer och presentera dessa via digitala plattformar kan nå en utökad konstnärlig dialog mellan konstnärliga ledare av festivaler. Att skapa konserter i ett digitalformat även skapar ”gröna” hållbara värden genom ett minskat resande av gästande artister, ett större och bredare publikunderlag genom internationella hubbar,lokala nätverk och ett utökat konstnärligt samtal med nya artister.
Fil(er)
Datum
2020-10-11Upphovsman
Mossenmark, Staffan
Nyckelord
rumsligheter
internationell samproduktion
digitala plattformar
fysisk distans
publik
streaming
Youtube
Publikationstyp
artistic work
Språk
eng