• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga fakulteten
  • HDK­-Valand - Academy of Art and Design / HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2020-)
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten HDK­-Valand
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga fakulteten
  • HDK­-Valand - Academy of Art and Design / HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2020-)
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten HDK­-Valand
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att förekomma eller förekommas. Om kvinnoblivande och intimitet

Summary
”Att förekomma eller förekommas” kretsar kring intimitet, kvinnoblivande och skönlitterära metoder för att närma sig filosofiska frågor om universalism, kroppslighet och kön.
Supported by
Vetenskapsrådet
Description of project
Tidskrift för litteraturvetenskap rankas som ett av de viktigaste litteraturvetenskapliga publikationsorganen i Norden och inriktar sig på ett brett spektrum av litteraturvetenskapliga frågeställningar. Utöver vetenskapliga artiklar och essäer bevakar TFL litteraturvetenskaplig bokutgivning i främst Sverige och Norden. Temat för nr. 2/2020 är kreativt skrivande och essän har tillkommit inom ramen för det VR-finansierade forskningsprojektet ”The Double Bind. Romanen som (freds)förhandling”. I ”Att förekomma eller förekommas” används skönlitterär metod och autofiktiva strategier för att ställa frågor om intimitetens plats i samtida konst och litteratur. En läsning av författarkroppens faktiska fysiska ärr tillsammans med Marina Abramovics retrospektiv blir utgångspunkt för en reflektion över det somatiska subjekt som Cressida Hayes menar kännetecknar samtiden. De korrigerade brösten kontra de använda brösten väcker frågor om blivande och frihet, om den förbättrade kroppen som metafor och om intimitetskräcken innesluten i begäret efter intimitet. I essäns andra del blir en scen mellan två högstadiebarn ingång till en diskussion om kvinnors skrivande som ett sätt att återta kontrollen över det som är deras. Det föraktade ”terapeutiska skrivandet”, förknippat med dagboksformen eller bekännelselitteraturen, är kvinnligt kodat. Även en feministisk teoretiker som Rosi Braidotti förordar ett post-personligt skrivande, vilket indikerar att intimitet och femininitet är förknippade på ett sätt som fortfarande väcker skam i intellektuella miljöer. Chris Kraus föreslår istället att kvinnor bör överskrida kön, som män alltid gjort, och göra anspråk på det opersonliga. Essän avslutas med frågan om skrivandets riktning, handlar det om att banka på dörren till en manlig diskurs eller att närma sig processen av sin egen erfarenhet?
Type of work
essä
Published in
Tidskrift för litteraturvetenskap, Nr 2/2020
URI
http://hdl.handle.net/2077/68109
Collections
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten HDK­-Valand
Date
2020-12
Creator
Hjorth, Elisabeth
Keywords
skrivande
intimitet
Marina Abramovic
Cressida Hayes
självtransformationer
flickor
autofiktion
dagbok
kroppsskam
Publication type
artistic work
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV